Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Sabtu, 11 Jun 2016

Kenapa bila jari dipatahkan akan 'meletup'


Ramai berpengalaman patah-patahkan jari dan dengar bunyi ‘pop’. Juga kepada sendi bahu, pinggang, leher, lutut atau lain-lain sendi. Tapi yang pelik, apabila berlakunya bunyi ‘pop’ kita rasa seronok, lega dan ‘sedap’ melakukannya tanpa rasa takut sebaliknya kita ketagih pula.

Mengapa sendi kita mengeluarkan bunyi ‘pop’

Kebanyakan bunyi ‘pop’ boleh dikategori sebagai crepitus atau bunyi-bunyian di sendi. Ia adalah disebabkan cavitation (tak jumpa pulak perkataan yang sesuai menggantikan cavitation).

Cavitation berlaku disebabkan perubahan tekanan yang membenarkan karbon dioksida menyerap ke dalam bendalir atau sinovial di sendi yang mana akan keluar dalam bentuk buih gas. Apabila sendi ditutup dengan cepat, ia menghasilkan bunyi pop atau bunyi keretakan. 

Namun begitu menurut pakar, perbuatan tarik dan letupkan janganlah diamalkan kerana tidak elok untuk jangka masa panjang.

Secara teorinya, ia akan mengarah ke arthritis tapi belum ada kajian yang benar-benar membuktikannya.

Ramai yang mengalaminya dan tiada masalah berdepan dengannya sehingga ke hari tua. Tiada gunanya mengambil glucosamine untuk masalah ini kerana ianya tidak akan membantu.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...