Sistem kalah mati merupakan sistem pertandingan yang digunakan oleh penganjur untuk menjimatkan masa dan kos. Pasukan yang menang layak ke pusingan seterusnya manakala pasukan yang kalah akan disingkirkan.
Faktor-faktor yang
perlu dipertimbangkan untuk menetapkan sistem ini ialah: Tempoh masa yang terhad; Peruntukan kewangan yang terhad; Jumlah
pasukan yang banyak; Bilangan kemudahan yang terhad; Bilangan personal yang
terhad.
Sistem kalah mati
terbahagi kepada 5 jenis: Kalah mati
sekali; Kalah mati 2 kali; Kalah mati bersagu hati; Kalah mati berlapis; Kalah
mati 3 lapis.
(A) Kalah Mati Sekali
Sistem kalah mati
sekali digunakan jika terdapat penyertaan bilangan pasukan yang banyak. Dalam
sistem ini, pasukan yang menang layak ke pusingan seterusnya dan yang kalah
akan tersingkir.
Dalam pusingan
kedua, jumlah pasukan yang bertanding akan berkurangan kerana seperuh daripada
pasukan telah disingkir selepas pusingan pertama.
Sistem ini sangat
popular kerana tidak banyak melibatkan kos dan masa. Adakalanya sistem ini
dijalankan di pusingan kedua dan seterusnya setelah pertandingan peringkat awal
dijalankan secara liga.
i. Penentuan ‘Bye’ atau Menunggu
‘Bye’ bermakna
pasukan yang harus menunggu tanpa bertanding dalam pusingan pertama dan boleh
terus bertanding pada pusingan kedua. ‘Bye’ berlaku apabila jumlah peserta
kurang daripada braket yang digunakan.
Untuk menentukan
‘Bye’, jumlah braket yang digunakan perlu betul dan sesuai dengan bilangan
peserta. Jumlah braket yang digunakan diwakili oleh Kuasa Dua. ‘Kuasa Dua’ yang
digunakan pula lebih besar atau sama dengan bilangan peserta.
Kuasa Dua
|
Bilangan Peserta
|
(2²)
|
3 dan 4
pasukan
|
(2²)
|
5,6,7
dan 8 pasukan
|
(2²)
|
9, 10
....16 pasukan
|
(2²)
|
17, 18
......32 pasukan
|
Sebagai contoh,
sekiranya 7 pasukan yang bertanding, maka jumlah braket yang perlu digunakan
ialah (2²). Jumlah ‘Bye’ dalam perlawanan ialah: (2²) – N
Contohnya, bilangan
pasukan yang bertanding = N = 7. Angka Kuasa Dua yang lebih tinggi daripada
7 ialah 8 (2²). Maka, (2²) – N = (8) -7
= 1 ‘Bye’.
ii. Penempatan ‘Bye”
“Bye’ ditetapkan
sebelum menyusun jadual perlawanan. ‘Bye’ juga tidak diberikan kepada
pasukan/peserta secara dua kali berturut-turut. ‘Bye’ hanya digunakan sekali untuk pasukan/peserta
di dalam pusingan awal atau pusingan pertama.
Pasukan ‘Bye’
sepatutnya ditempatkan secara simetrikal iaitu jika terdapat 2 ‘Bye’ dalam
sesuatu perlawanan, satu pasukan harus ditempatkan di bawah sekali dan satu
pasukan harus ditempatkan di atas sejali.
iii. Menentukan Jumlah Perlawanan
Jumlah semua
perlawanan dalam sistem kalah mati sekali dikira dengan menolak satu dari
jumlah pasukan yang mengambil bahagian iaitu (N-1). Sebagai contoh, jika
terdapat 7 pasukan, (N=7) yang mengambil bahagian, maka jumlah perlawanan ialah
6 kali termasuk perlawanan akhir, iaitu (7
– 1) = 6 perlawanan.
Menentukan jumlah
perlawanan dalam pusingan pertama dapat ditentukan dengan rumus berikut:
N - bye
2
= 7 - 1
2
= 3
iv. Susunan Perlawanan Kalah Mati
N - bye
2
= 7 - 1
2
= 3
iv. Susunan Perlawanan Kalah Mati
Contoh 4 pasukan
bertanding:
Contoh 7 pasukan
bertanding:
(B) Sistem Kalah Mati 2 Kali
Sistem kalah mati 2
kali membolehkan pasukan yang mengambil bahagian bertanding walaupun kalah di
pusingan awal. Keadaan ini memberi peluang kepada pasukan yang kalah di
pusingan awal. Pasukan yang kalah kali kedua sahaja akan tersingkir. Oleh itu,
pasukan pilihan (seeded) tidak penting
di dalam sistem ini.
i. Menentukan
Jumlah Prlawanan
Jumlah perlawanan
akan ditentukan dengan menggunakan rumus berikut:
Pertandingan melibatkan 16 pasukan
16 = (2⁴)
Maka, bilangan pusingan ialah: 2 X 4 = 8 pusingan.
ii. Menyusun Jadual Perlawanan
Jadual pertandingan
kalah mati 2 kali boleh disusun dengan dua kaedah iaitu:
Kaedah ke atas dan ke bawah
Kebaikan dan Keburukan Sistem Kalah Mati
Kebaikan
|
Keburukan
|
Menjimatkan masa
|
Perlawanan terhad
|
Lebih mencabar, kerana semua Pasukan/
individu harus bertungkus lumus
|
Separuh daripada pasukan akan
disingkirkan selepas pusingan pertama.
|
Tidak memerlukan kemudahan yang banyak
|
Tidak menggunakan kemudahan yang
banyak
|
Format pertandingan mudah difahami
|
Penentuan perlawanan atau pasukan
pilihan penting
|
Menjimatkan kos
|
Pasukan yhang menang tidak semestinya
yang terbaik
|
Dapat menentukan johan dengan cepat
|
-
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan