Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 12 Jun 2016

Teori Gelongsor Filamen @ Sliding Filament Theory


Teori gelongsoran filamen adalah suatu pendekatan fisiologi di mana otot menghasilkan daya atau di mana keadaan berlakunya pemendekan otot. Hal ini diperjelaskan lagi bahawa filament tebal dan nipis di antara slaid sacromore melepasi antara satu sama lain sekaligus memendekkan panjang keseluruhan sarcomere itu. Dalam situasi slaid melepasi satu dan yang lain, kepala myosin akan berinteraksi dengan filament actin menggunakan ATP.

Selain itu, Teori gelongsoran filamen juga adalah suatu mekanisme penguncupan otot di mana actin dan myosin filamen daripada striated slaid otot atas satu sama lain untuk memendekkan panjang gentian otot. Fungsi myosin adalah untuk mengikat filamen actin yang terdedah apabila ion kalsium mengikat kepada molekul Troponin dalam filamen ini. 

Ini membolehkan jambatan terbentuk antara actin dan myosin, yang memerlukan ATP sebagai sumber tenaga penghubungnya. Hidrolisis ATP dalam kepala molekul myosin menyebabkannya berubah bentuk serta mengikat filamen actin tersebut. Pembebasan ADP dari kepala myosin menyebabkan perubahan bentuknya serta menghasilkan tenaga mekanikal yang menyebabkan actin dan myosin filamen bergabung dalam slaid ke atas satu sama lain.

Di samping itu, proses kontraksi otot melalui 5 tahap proses iaitu:
  • pembebasan asetilkolin apabila impuls saraf tiba di neuromuscular junction. Seterusnya, ion Ca2+ akan keluar dari retikulum sarkoplasmik hasil dari implementasi asetikolin tersebut. 
  • ion Ca2+ akan terikat pada troponin dan mampu mengubah strukturnya dengan peningkatan ion Ca2+ tersebut. Perubahan struktur toponin disebabkan ion Ca2+ ini akan terbuka di bahagian tropomiosin yang yang tertutup oleh troponin. Kini kepala myosin akan mampu melekat dengan filamen actin membentuk aktomiosin.
  • myosin mampu menarik actin ke dalam dan juga pemendekan otot ATP akan membebaskan tenaga yang dapat membantu proses ini. Hal ini terjadi di sepanjang myofibril pada sel otot. 
  • myosin akan terlepas dari actin dan jambatan actomyosin akan putus ketika molekul ATP terikat pada kepala myosin. kepala myosin dapat bertemu lagi dengan actin ditropomyosin pada saat ATP dipecahkan.
  • seterusnya, selagi terdapatnya tindakbalas ATP dan ion Ca2+, proses kontraksi otot akan terus berlaku dan ion Ca2+ akan kembali ke sarkoplasmik pada saat impuls berhenti dan troponin akan kembali semula dan menutupi tropomyosin sehingga menyebabkan otot relaksasi.


Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...