Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Sabtu, 11 Jun 2016

Fenomena ditindih 'JIN' sewaktu tidur



Pernah bangun dan rasa seperti ditindih dan tidak boleh bangun? Ada yang kata, ia disebabkan ditindih jin atau hantu. 

Sejauh mana kebenarannya?

Fenomena ini digelar sleep paralysis atau tidur lumpuh. Mencecah ke 40% orang pernah rasa seperti ditindih paling kurang sekali dalam hidupnya. Menurut kajian, tidur lumpuh berlaku apabila seseorang bangun pada tahap tidur yang dipanggil rapid eye movement (REM). Pada tahap ini, kebiasaannya kita bermimpi dan otot boleh dikatakan sedang tidur mati.

Tiada penjelasan jelas bagaimana ini boleh terjadi. Menurut satu jurnal Medical Hypotheses, ia mungkin disebabkan halusinasi yang timbul apabila tiba-tiba tersedar. Terdapat gangguan dalam otak yang menyebabkan ia mengawal gerak badan seseorang. Dalam bahasa mudah, kita cuba menyalurkan signal bergerak akan tetapi signal tersebut tidak sampai. Ketika itu, seseorang itu belum betul-betul sedar.

Kajian juga dibuat oleh Harvard Medical School, melihat kadar tidur lumpuh di antara 2 penduduk iaitu Egypt dan Denmark. Mereka mendapati bahawa, orang Egypt lebih cenderung kena tidur lumpuh ini berbanding Denmark. Perbezaan antara dua negara ini adalah, orang Egypt adalah berpandukan agama manakala Denmark lebih kepada atheist atau tidak percayakan agama.
  
Kajian ini menyimpul, masalah tidur lumpuh ini disebabkan faktor fisiologikal, otak tidak berfungsi atau tidur yang salah. Sekitar separuh daripada orang Egypt dalam kajian percaya, ia adalah disebabkan ditindih jin menurut Islamik Methodologi. Ia dipaparkan dalam jurnal Transcultural Psychiatry 2014.

Selama ini kita ditanam dengan kepercayaan ditindih dan seterusnya akan menyebabkan kita rasa ianya disebabkan makhluk halus. Namun begitu, kita tidak harus membuang terus kepercayaan tersebut kerana mungkin juga 'JIN' yang mengacau tidur kita itu?


Rujukan

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...