Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 19 Jun 2016

Hari Raya sahaja, berat badan kembali asal!


Seperti yang kita tahu, puasa di bulan Ramadhan selain beribadat pada Allah, ia juga melatih badan kita berfungsi lebih baik, di segi kesihatan. Ada yang memilih untuk berehat daripada hardcore workout dan ada juga yang meneruskan rutin senaman seperti bulan-bulan yang lain. Lepas Ramadhan, ramai yang gembira kerana berjaya menurunkan berat badan di bulan puasa. Tahniah! Anda sudah melalui satu fasa di mana kejayaan ini. 

Persoalannya, kenapa tiba-tiba berat badan naik mendadak pada minggu pertama atau sebulan raya?    

Water retention
  • Kita mesti ingat bahawa naik turun berat badan yang banyak dalam tempoh singkat bukannya otot atau lemak, tetapi berat air atau makanan/minuman kita pada hari tersebut. Ketika berpuasa kita kurang makan, terutamanya karbohidrat. Dalam 1 gram karbohidrat terkandung beberapa gram berat air. Jika banyak melakukan aktiviti semasa berpuasa, kita selalu berpeluh akibat cuaca panas atau kekeringan. Badan tidak menyimpan terlalu banyak berat air maka kita akan turun banyak berat badan.
  • Bagaimana ketika raya? Memang kita banyak berjalan dan berpeluh tetapi setiap kali kita singgah di rumah tetamu, makanan selalunya berlebihan serta kita berada di luar “kawalan”. Tambahan pula, masakan ketika hari raya kebanyakan mengandungi garam serta minuman yang gula berlebihan. Ini antara punca penambahan berat badan.
Prinsip asas kalori
  • Tidak semua orang suka mengira kalori pemakanan. Jadi kita akan sentiasa mengambil mudah berkenaan apa yang kita makan. Pada kita, kuantiti sedikit tidak menjadi masalah. Walaupun kuantiti makanan itu sedikit atau banyak, kalorinya tidak sama. Nasi putih 1 pinggan 300 kalori, aiskrim 1 scoop 300 kalori. Jika 2 scoops masih sedikit kuantitinya di segi logik. Bagaimana dengan kalori. 
  • Prinsip aas kalori ialah:

  1. calorie intake > calorie output, gain weight
  2. calorie intake < calorie output, lose weight
  3. calorie intake = calorie output, maintain weight
  • Berat air (atau orang kita gelarkan “gemuk air”) boleh naik turun mendadak. Berat air ini kita boleh turunkan mungkin 3 ke 5 kg dalam tempoh seminggu. Berbeza dengan lemak. Ia tidak terbentuk dalam masa yang singkat.
Apakah penyelesaiannya?
  • Lebihkan minum air dan pengambilan potassium (buah-buahan), kurangkan pengambilan sodium (garam).
  • Sama ada kita kurangkan kalori (pemakanan), atau tambahkan pembakaran kalori melalui aktiviti (bersenam).
  • Pastikan ada sumber protein dan fiber dalam hidangan. Penuhkan masa lapang dengan aktiviti supaya kita tidak berasa bosan dan cenderung untuk makan. Ia sangat membantu kita mengawal nafsu lapar.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...