Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Jumaat, 13 April 2012

TERAPI SEJUK




Sejuk membantu meredakan bengkak dengan mengecutkan saluran darah dan ini akan mengurangkan pendarahan bengkak di kawasan berhampiran. Sejuk juga membantu otot daripada terus mengecut tanpa kawalan dan meredakan kesakitan. Tetapi sejuk yang melampau juga akan merosakan kulit dan sebab itu kita perlu meletakan ais selama beberapa minit, rehat sekejap dan letakkan ais semula. Ini membolehkan kulit kembali ke suhu normal semasa rawatan.

Anda perlu meletakan ais selama 10 hingga 30 minit bergantung kepada bahagian tubuh dan keselesaan. Kawasan dengan lemak badan yang sedikit seperti lutut dan siku tidak tahan sejuk berbanding bahagian paha dan punggung. Bungkusan gel sejuk yang boleh dicair dan dibekukan semula menyejukkan kulit dengan kadar yang cepat berbanding bag ais biasa yang hanya boleh digunakan dalam masa yang singkat.

Terapi sejuk digalakan bagi mereka yang sensetif terhadap kesejukan, salur darah yang berhampiran dengan permukaan kulit, pesakit diabetes dan mereka yang mempunyai masalah darah terus mengalir.

Haba juga boleh merehatkan otot dan mengurangkan kesakitan tetapi bengkak akan bertambah teruk kerana haba merangsang pengaliran darah. Oleh kesejukan merupakan rawatan terbaik dan mudah bagi kecederaan selama 48 jam atau bengkak reda. Kemudian haba digunakan bagi meningkatkan pengaliran darah bagi ‘membersihkan’ kawasan yang musnah.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...