Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Rabu, 18 April 2012

Kunyit Cegah Sakit Jantung




Bahan antioksidan dan antikeradangan yang terkandung di dalam kunyit dipercayai mampu mencegah serangan jantung di kalangan individu yang baru menjalani pembedahan pemintasan jantung meenurut kajian terkini yang disiarkan dalam American Journal Cardiology. Penyelidikan tersebut telah diketuai oleh Wanwarang Wongcharoen dari Chiang Mai University.

 Menurut kajian yang dijalankan, ketika pembedahan pemintasan dilakukan, otot jantung boleh rosak akibat kekurangan aliran darah di dalam jangka masa yang panjang. Ini kerana, didapati pigmen kuning atau curcumin yang terkandung di dalam kunyit berupaya mengurangkan risiko berlakunya keadaan tersebut.

Kajian tersebut dijalankan di kalangan 121 pesakit yang menjalani pembedahan pemintasan jantung bukan kecemasan antara 2009 dan 2011. Separuh pesakit diberi satu gram kapsul curcumin empat kali sehari, bermula tiga hari sebelum menjalani pembedahan dan berterusan untuk lima hari berikutnya, manakala separuh lagi tidak diberi herba tersebut.

Penyelidik mendapati, selepas pembedahan tersebut, hanya 13% pesakit yang mengambil curcumin diserang sakit jantung, berbanding 30% pesakit yang tidak diberikan bahan tersebut. Dari keputusan tersebut, pasukan penyelidik telah menyimpulkan bahawa pesakit yang diberikan curcumin mempunyai 65% risiko kurang diserang sakit jantung.

Bahan antioksidan dan antikeradangan yang terkandung di dalam curcumin dipercayai membantu mengurangkan kerosakan jantung pesakit. Namun menurut penyelidik, kesimpulan tersebut dibuat berdasarkan satu kajian kecil dan penyelidikan mendalam perlu dilakukan bagi membuktikannya.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...