Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Selasa, 10 April 2012

Atlet Lompat Jauh Perlu Berlari Sebelum Melompat




Pergerakan berlari yang dinamakan hitch-kick memberhentikan pergerakan hadapan badan atlet lompat jauh apabila ia terapung di udara. Apabila atlet lompat jauh take-off dengan meletakan kaki ke papan lompatan, pergerakan badan di bahagian bawah memberhentikan beberapa saat semasa bersentuh dengan papan.Tetapi badan di bahagian atas terus bergerak ke hadapan menyebabkannya bergerak ke pusat grivitinya. Jika tidak berhati-hati, atlet lompat jauh ini akan tersungkur ke hadapan. Oleh yang demikian, atlet lompat jauh perlu berinteraksi dengan menggerakan tangan dalam pergerakan hitch-kick.

Semasa hitch-kick, atlet lompat jauh akan meluruskan kaki semasa ke belakang dan membengkokkannya apabila ke hadapan. Perbezaan di dalam kedudukan kaki akan menyebabkan badan atlet lompat jauh bergerak ke hadapan.  Ketika itu pergerakan tangan atlet lompat jauh semasa hitch-kick menolak bahagian atas badan ke belakang. Pergerakan badan tadi mengseimbangkan lompatan dan membolehkan atlet lompat jauh mendapatkan pendaratan yang baik.



Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...