Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 30 Mei 2016

Etika Kejurulatihan

 

Berkelulusan / berkelayakan
Seseorang jurulatih itu perlulah mempunyai kelulusan dan kelayakan yang telah diakui oleh pihak tertentu sebelum menjadi seseorang jurulatih. Seperti yang telah ditetapkan, untuk menjadi seseorang jurulatih beliau perlulah mempunyai kelulusan yang telahditetapkan iaitu salah satunnya mempunyai 2 sijil sains sukan yang diiktiraf dan mempunyai tahap 2 sijil kejurulatihan. ini bagi mengelakkan atlit di bawah seliaan kita mamandang rendah keupayaan kita.

Berkelakuan baik
Jurulatih perlu mengamalkan etika sebagai jurulatih dari aspek tingkah laku seperti percakapan,sikap dan sebagainya.selain itu jurulatih juga perlu mempunyai kawalan diri yang baik iaitu berkelakuan yang boleh diterima umum iaitu seperti tidak bertindak secara liar ketika meraikan kemenagan dan ketika meratapi kekalahan.

Berdisiplin
Jurulatih wajib menepati masa seperti yang telah ditetapkan dan juga mematuhi segala peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan.

Bersikap positif

Seorang jurulatih perlu mempunyai semangat kesukanan yang tinggi iaitu sanggup untuk menerima kekalahan dengan baik dan tidak menimbulkan masalah. Selain itu jurulatih perlu sentiasa memkirkan adanya peluang kemenangan.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...