Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Jumaat, 29 Julai 2011

LATIHAN ANAEROBIK : Latihan Bebanan - Siri 1



Mengikut Klafs dan Arnheim (1977), latihan bebanan adalah satu program latihan yang sitematik di mana otot-otot dikenakan bebanan berat atau tekanan dan seterusnya memperbaiki fungsi-fungsi sistem di dalam tubuh. Latihan bebanan melibatkan latihan ringan yang prograsif dengan pengulangan untuk meningkatkan kederasan pergerakan, kuasa dan daya otot.

Tiga bahagian utama tubuh badan yang dikenakan latihan bebanan ialah bahagian atas badan, abdomen dan bahagian bawah badan. Untuk permulaan penyesuaian latihan, bahagian yang terlebih dahulu dikenakan latihan mestilah melibatkan keseluruhan otot-otot mejor: Bahagian kaki – hamstring dan quadriceps; bahagian dada – pectoralis mejor; bahagian bahu – deltoid dan bahagian lengan – bicep dan tricep.






Contoh latihan bebanan di dalam bola sepak:

Aktiviti Latihan
Otot Tumpuan
Arm Curl
Biceps
Back Extension
Lower Back
Bench Press
Pectorals
Knee Extension
Upper Leg
Tricep Extension
Triceps
Bend Knee Sit Up
Abdominals
BB Press Behaind Neck
Lattisimus Dorsi
Heel (Toe) Raise
Lower Leg (Calves)



Contoh latihan bebanan di dalam acara pecut olahraga:


Aktiviti Latihan
Otot Tumpuan
Bicep Curl
Bicep
BB Bench Press
Pectorals
Knee Bent Sit Up
Abdominals
Leg Curl
Hamstring
Tricep Extension
Tricep
BB Up Right Row
Trapizeus
Back Extension
Erector Spinal
BB Squad
Quadriceps

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...