Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Sabtu, 26 Mei 2012

Prinsip-prinsip Latihan


Double Champion 1991 - Johore Golden Team

Prinsip latihan boleh ditakrifkan sebagai rukun yang mesti diikuti oleh setiap atlet, jurulatih atau sesiapa sahaja yang terlibat di dalam aktiviti fizikal atau latihan sesuatu jenis sukan. Prinsip latihan pula perlu dijalankan secara bersistematik dan mengikut prosedur-prosedur yang telah ditetapkan. Antara prosedur yang perlu diamalkan semasa prinsip latihan seperti di bawah:



Prinsip latihan fizikal merangkumi prinsip-prinsip berikut:
(i) Prinsip Tambah Beban – Latihan bebanan melibatkan latihan rintangan yang prograsif dengan berulang-ulang untuk mendapatkan pergerakan, kuasa, daya tahan otot, kelenturan dan kekuatan. Tiga pemboleh ubah dalam latihan ialah: (a) intensiti (b) tempoh masa/jangka masa (c) kekerapan/frekuensi.

Prinsip Tambah Beban


Bebanan latihan yang berlainan memberi kesan yang berlainan pada pemulihan atlet.

(ii) Prinsip Perbezaan Individu
Setiap individu unik dan bertindak balas secara berlainan terhadap latihan. Oleh itu, sesuatu program harus diubahsuai mengikut perbezaan individu. Antara faktor-faktor yang mempengaruhi latihan ialah: (a) baka/genatik (b) kematangan fizikal dan mental (c0 pemakanan (d) tahap kecergasan fizikal.

(iii) Prinsip Pengkhususan
Individu atau atlet diberikan latihan yang lebih khusus pada kemahiran-kemahiran yang sesuai dengan acara yang akan disertainya selari dengan keperluan-keperluan objektif yang hendak dicapai.

(iv) Prinsip KebolehbalikanAtlet perlu menjalani latihan secara berterusan untuk mengelak penurunan tahap kecergasannya. Jika latihan tidak dijalankan dalam satu tempoh yang lama selepas satu sesi program latihan latihan, tahap kecergasan atlet itu kembali ke tahap pralatihan semula. Lazimnya prestasi fizikal akan menurun jika latihan tidak dilakukan lebih dari 72 jam.

(v) Prinsip Kepelbagaian
Untuk mengelakkan kebosanan ketika menjalani sesuatu sesi program latihan, aktiviti-aktiviti perlu dipelbagaikan. Contohnya, latihan yang berat selalunya diikuti dengan rehat atau aktiviti yang ringan dan santai.



Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...