Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Rabu, 30 Mei 2012

Cerebellum




Dikenali sebagai ‘otak kecil’ tetapi berperanan besar dalam fungsi kawalan motor. Berkempentingan di dalam proses kawalan motor berdasarkan jumlah dan jenis neuron yang terdapat di dalam struktur ini iaitu neuron motor piramid dan neuron motor purkinje.

Neuron Motor Piramid

Neuron Motor Purkinje

Purkinje Neuron Motor



                                                                                                        

Antara peranan cerebelum dalam kawalan motor adalah: (a) pengawalan ‘tone otot’ (b) koordinasi laluan dan training (c) pembelajaran motor.

Cerebelum juga berkeupayaan untuk membanding input daripada pelbagai sumber: (a) segala maklumat yang diterima daripada reseptor (b) segala maklumat yang diterima daripada bahagian korteks motor serta kawasan lain dalam sistem ‘penggabung’ (i.e. projection).

Sistem penggabung ini menjadikan cerebelum sebagai: (a) pusat koordinasi dan regulasi mutu pergerakan yang dihasilkan (b) pusat mejor di dalam mengesan dan memperbetulkan kesilapan-kesilapan yang berlaku di dalam pergerakan.

Cerebelum juga diandaikan sebagai tempat menyimpan blue print untuk aksi. Sebagai contoh, apabila seseorang menerima input di kawasan kortikal/ korteks cerebral, salinan eferen aksi yang hendak dihasilkan (berdasarkan input motor daripada kortikal) dibandingkan dengan input sensori dari periferi. Apabila sumber input periferi berlaku, input sensori yang dimaksudkan adalah maklumat terkini mengenai keadaan sistem biologi. (i.e. tension yang dialami oleh otot).Keadaan tidak serasi di antara aksi yang hendak dihasilkan dengan input sensori terbaru yang diterima dapat dikesan oleh cerebellum, dan akan berlaku pengubahsuaian.




Fungsi Cerebellum Dalam pembelajaran Motor
Mengikut Teori Morr-Albus (1971): Cerebellum menerima dan memproses maklumat yang diterima daripada sistem releven dalam CNS. Bagi maklumat yang lazim diproses, struktur Serat Mossy (SM) berperanan dalam proses intergrasi maklumat dengan sistem yang lain. Jika maklumat yang perlu diproses adalah maklumat jenis baru, didapati Serat Climbing (SC) akan menjadi aktif. Diandaikan SC ‘mengajar’ SM untuk beradaptasi dengan maklumat baru tadi.






                                                                                     
        



Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...