Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Sabtu, 4 Jun 2011

REHABILITASI / PEMULIHAN


Di dalam jadual latihan, biasanya rehabilitasi merupakan aktiviti pemulihan terakhir. Aktiviti ini dapat memulihkan anggota-anggota yang keletihan disebabkan pertandingan. Fasa rehabilitasi akan dapat memulihkan semula tahab kecergasan atlet kepada normal. Selain itu, fasa rehabilitasi juga membaik pulih anggota-anggota yang tercedera. Antara program rehabilitasi antaranya ialah, Fisiotrapi : melibatkan penggunaan teknik memulih anggota fizikal bagi individu yang menghadapi mobiliti. Fisiotrapi dapat merawat atlet yang mengalami kecederaan yang serius pada anggota (biasanya melibatkan kecederaan yang memerlukan pembedahan) dan rawatan yang diberikan lazimnya berbentuk senaman. Terapi Haba : Terapi haba biasanya tidak melibatkan luka yang terbuka. Lazimnya dirawaat pada bahagian otot, ligament, sendi dan tendon. Terapi haba akan dapat memulihkan kecederaan tisu-tisu otot. Hidroterapi : merujuk jurupulih anggota melibatkan teknik pemulihan mangsa di dalam air. Biasanya hidrotrapi akan menekankan teknik prinsip apungan dan water confident.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...