Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Selasa, 7 Jun 2011

SISTEM PEREDARAN DARAH


Kitaran pulmonary merupakan pengaliran darah daripada jantung ke paru-paru dan balik semula ke jantung. Dalam kitaran pulmonary, daah teroksigen dari ventrikel kanan dipam ke paru-paru melalui arteri pulmonary. Dalam paru-paru pertukaran gas akan berlaku dimana CO2 akan dibebaskan dan O2 akan diserap dan bergabung dengan hemoglobin iaitu darah beroksigen. Darah beroksigen memasuki atrium kiri melalui vena pulmonary dan masuk ke ventrikel kiri melalui injap bicuspid.



Kitaran Sistemik merupakan pengaliran darah daripada jantung ke semua organ badan dan balik semula ke jantung. Dalam kitaran sistemik, darah beroksigen dipamkan dari ventrikel kiri ke dalam aorta untuk dihantar ke seluruh bahagian badan kecuali paru-paru. Di dalam tisu-tisu badan pertukaran gas akan berlaku. Oksihemoglobin akan diuraikan dan O2 akan dibebaskan ke tisu-tisu badan. CO2 dari tisu-tisu badan diserap dan bergabung dengan hemoglobin untuk membentuk karbaminohemoglobin iaitu darah terdeoksigen. Darah terdeoksigen dari seluruh bahagian badan dibawa balik ke jantung melalui vena kava masuk ke atrium kanan dan dipam ke dalam ventrikel kanan.







Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...