Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Rabu, 22 Jun 2011

NEWTON’S 3RD LAW : Low of Action and Reaction


Menyatakan bahawa bagi setiap aksi atau tindakan (action) akan terdapat satu tindakbalas (reaction) yang sama magnitud dari arah yang bertentangan. 

Kita boleh memaksimumkan daya yang diaplikasikan ke atas satu jasad melalui daya tindakbalas dari bumi. Untuk kesetabilan semasa tindakkan daya yang maksimum ini, kita perlu mengarah posisi badan ke arah pergerakan yang ditentukan. Semua acara sukan telah mengapilkaskan Hukum Ketiga Newton ini, dan digabungkan dengan prinsip biomakanik serta prinsip-prinsip kecergasan fizikal bagi maksimumkan pemindahan daya yang diharapkan.

Di dalam satu contoh acara sukan, prinsip ini telah diaplikasikan oleh pelari pecut semasa memulakan pecutan dengan kaedah crouch start. Mereka mengaplikasikan posisi pergerakan yang dapat mengenakan daya tindakan yang besar ke atas bumi agar satu daya tindak balas yang besar dapat dihasilkan. Daya tindakbalas inilah yang akan mempengaruhi gerakan permulaan pelari pecut.

Kenapakah kita sukar belari di tepi pantai berbanding di jalan raya? Perkara ini adalah disebabkan, butir-butir pasir yang longgar merupakan penyerap daya. 



Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...