Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Jumaat, 10 Jun 2011

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERANCANGAN PEMAKANAN ATLET

Perancangan pemakanan atlet perlu diambil kira kerana ianya memainkan pengaruh yang cukup besar terhadap prestasi atlet. 

Prestasi atlet dapat dipertingkatkan ke tahap optmum dengan diet pemakanan dan jumlah kalori yang seimbang. 

Jumlah kalori yang perlu diambil adalah mengikut kesesuaian atlet seperti di altitud tinggi, intensiti latihan, saiz badan atlet, iklim (sejuk atau panas serta humiditi, jangka masa latihan dan pertandingan serta tahap kecergasan atlet. 

Atlet yang berlatih di altitud tinggi memerlukan kira-kira 600 -1600 kilo kolari tambahan sehari. 

Pecahan nutrien utama makanan yang seharusnya disediakan ialah 55% karbohidrat, 30% lemak dan 15% protein.

Makan makanan segera yang mengandungi kalori yang tinggi amat penting disebabkan jumlah masa meningkat dua kali ganda bagi setiap peningkatan ketinggian 5000 kaki dari aras laut. 

Mengambil lebih zat besi amat perlu bagi menggalakan pengangkutan O2 dan menambahkan selera makan. Keperluan cecair badan adalah dua kali ganda daripada keperluan normal iaitu kira-kira 5-6 liter.

Bagi pendaki, ia memerlukan 5000 - 6000 kilo kalori sehari. Beraksi pada suhu sejuk juga melibatkan penggunaan tenaga yang tinggi iaitu lebih kurang 10 - 11 kcl/minit. 

Cuaca sejuk akan meningkatkan penggunaan tenaga sebanyak 2.5 kali ganda, peningkatan oksidasi karbohidrat adalah 5.9 kali ganda iaitu kira-kira 51% jumlah tenaga keseluruhan. 

Peningkatan oksidasi lipid adalah sebanyak 1.6 kali ganda iaitu 39% jumlah tenaga keseluruhan. 

Di dalam keadaan cuaca panas, pengaliran keluar cecair badan berlaku dengan cepat antara 0.7 - 2 liter/jam. 

Atlet maraton atau ultra endurance akan kehilangan 5 - 10% jumlah cecair badan. Dehidrasi akan berlaku kerana denyutan nadi dan suhu badan meningkat, isipadu plasma menurun dan pengaliran darah ke otot dan kulit menurun. 

Atlet disarankan menggantikan dengan cecair badan yang hilang bertujuan air merupakan pengangkut nutrien seperti glukosa ke otot-otot, mengenyahkan sisa metabolisme melalui kencing serta mengurangkan kesan haba di kulit melalui perpeluhan. 

Pemakanan yang dirancang hendaklah sesuai dengan intensiti latihan atau sesuatu jenis sukan. 

Biasanya makanan berfiber tinggi dapat membekalkan tenaga yang banyak kepada atlet. 

Jangka masa latihan juga memerlukan perancangan pemakanan yang seimbang. 

Atlet yang melibatkan jenis sukan aktif memerlukan jumlah kalori yang lebih banyak berbanding jenis sukan yang kurang aktif serta atlet lelaki memerlukan jumlah kalori yang lebih berbanding atlet wanita.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...