Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 5 Jun 2011

IMBANGAN CECAIR DAN ELEKTROLIT


Air penting untuk mengekalkan peredaran darah dan isipadu cecair badan yang normal supaya otot-otot dapat berfungsi dengan lebih efisien. 

Aktiviti sukan yang berpanjangan mengeluarkan peluh yang berlebihan dan air yang hilang itu perlu diganti dengan segera. 

Rasa haus merupakan indicator yang menunjukkan badan telah kehilangan air yang banyak. Minum air 500ml - 600 ml (1-2 gelas) yang telah disejukkan 15 minit sebelum melakukan aktiviti fizikal atau sebelum besukan dan air yang mencukupi dalam badan serta air sejuk dapat mempercepatkan proses penyerapan. 

Air yang disejukkan juga dapat mengurangkan berlakunya kekejangan otot. 

Air buah-buahan, air berbikarbornat dan minuman isotonic boleh diminum sekiranya sesi aktiviti fizikal atau sesi sukan melibihi 90 minit. 

Walau bagaimanapun, kandungan minuman berbikarbornat tidak melebihi 10% dan air buah-buahan perlu dicairkan dengan 2 bahagian air biasa kerana ini akan akan menggangu proses percernaan yang boleh mengakibatkan gangguan perut. 

Semasa terlibat di dalam sesuatu aktiviti sukan, badan akan kehilangan air melalui proses radiasi matahari, udara atmosfera yang lembab serta proses konduksi yang melibatkan jasad dengan permukaan tanah. 

Imbangan cecair dan elektrolit dalam badan perlu diimbang dari semasa ke semasa. Kekurangan cecair atau sebaliknya boleh menurunkan prestasi seseorang atlet. 

Antara faktor-faktor yang mempengaruhi pengambilan elektrolit ialah:

  • Lokasi latihan : permukaan tanah yang berbeza memerlukan keperluan cecair yang banyak. (permukaan simen memerlukan cecair badan yang lebih kerana haba dari permukaan melibatkan proses konduksi berbeza dengan permukaan rumput)
  • Suhu : suhu yang panas memerlukan elektrolit yang banyak
  • Intensiti : intensity latihan yang berat dan berpanjangan mengkehendaki keperluan cecair yang banyak. Kandungan dan pengambilan elektrolit yang seimbang dapat mengimbangi kandungan plasma darah. Cecair badan dapat melicinkan lagi system peredaran darah dan sekiranya system ini berjalan lancer makan nutrient dan O2 dapat dihantar ke seluruh badan dengan lebih baik. Jika berkurangan, maka suhu badan akan naik dan boleh mengakibatkan Heat Stroke.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...