Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Selasa, 14 Jun 2011

STREES DAN KECEDERAAN SUKAN


Kecederaan merupakan masalah di dalam sukan. Kalau setiap atlet mengalami bonggolan, lebam dan luka lalu berhenti bermain, maka mereka tidak akan mencapai prestasi maksimum mereka. Stress mereka akan bertambah parah apabila relitinya terdapat ramai lagi atlet boleh mengambil alih tempatnya. Setiap atlet dalam menguruskan kebimbingan dan stress akibat kecederaan harus memahami proses kecederaan dan pemulihan. 





Berikut adalah bagaimana proses sebelum dan selepas kecederaan berlaku kepada seseorang:





Preinjury
Dalam tempoh preinjury banayak kajian menunjukkan, kecederaan bukan sekadar kemalangan tetepi diakibatkan oleh kemuncak beberapa faktor termasuk kehilangan kosentrasi, tekanan prestasi dan keletihan. Jika terdapat mengenalpasti faktor-faktor preinjury, beritahu pembimbing psikologi semasa program rawatan dan pemulihan.


 

Immediate Postinjury
Tempoh immediate posinjury merupakan fasa fear (takut) dan denial (penafian) bersama kesakitan segera dan kehilangan upaya (Rottela dan Heyman and others, 1986). Waktu ini atlet memerlukan satu diagnosis yang tepat, satu penerangan yang lengkap dari diagnosis, satu cadangan program rawatan dan anggaran tempoh rawatan (Steadman, 1981). Tujuannya ialah untuk membolehkan atlet mengawal dan memainkan peranan penting dalam pasukan pemulihan.


  

Treatment and Implementation
Proses treatment and implementation akan menjadi senang jika kedua-dua tempoh di atas diurus dengan memuaskan. Atlet, agen, pengurusan dan keluarga harus memahami bahaya menerima dan menolak rawatan. Keberkesanan rawatan hanya berlaku apabila atlet dimaklumkan dengan pilihan yang ada dan memahami risiko yang terlibat.





Pre Operatif (Early Stoperative Rehabilititation)
Dalam fasa segera pos operatif, pasukan rawatan harus member perhatian yang lebih kepada atlet kerana atlet dipengaruhi oleh faktor-faktor psikologi yang akan member kesan ke atas hasil rawatan (Chapman & Turner, 1986). Dari sudut fizikal dan psikologi adalah perlu memulakan satu matlamat program rawatan (Fordyee, Brockway, Bergman & Spengler, 1986).


 

Pos Operatif (Late Stoperative Rehabilititation)
Dalam fasa pos operatif late stoperative rehabilitation, kerja yang sukar dan membosankan dari rawatan member kesan pada pemulihan. Pakar perubatan harus mambantu atlet dan perubatan sukan menjalankan program rawatan secara langsung dan berterusan. Teruskan operasi matlamat, bekalkan peningkatan aktiviti berkaitan informasi kepada atlet yang masih cedera itu dan benarkannya berasa terkawal sepanjang pemulihan ini. Tujuannya adalah untuk mengelakkan diri atlet daripada stress yang keterlaluan dan boleh membantutkan usahanya untuk maju ke hadapan.



Pengkhususan
Tempoh pengkhususan kurang mencabar secara psikologi kerana ia merupakan penghujung rawatan pemulihan latihan dan senaman yang khas dijalankan. Dalam tempoh ini atlet memerlukan jaminan bahawa mereka akan kembali untuk bermain dan sekali lagi mencapai kejayaan. Atlet mungkin takut kejayaan tidak akan berlaku, maka memerlukan pengukuhan psikologi untuk bersedia dan terus menekankan matlamat yang boleh dicapai (Danish, 1986). 






Return to Play
Semasa tempoh kembali untuk bermain, atlet memerlukan bimbingan psikologi kerana: Perasaan takut disebabkan terlalu lama meninggalkan sukan, khususnya ia tidak dikukuhkan dengan kejayaan pada permulaaan pemulihan; Perasaan rakan seperjuangan telah mendahuluinya; Walaupun program rawatan dirangka untuk memulihkan kembali untuk bermain, ketidak hadiran dalam latihan harian dalam sukan akan mewujudkan kembimbangan realistic yang lain.




Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...