Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Rabu, 15 Jun 2011

KHASIAT TELUR : Siri 2






Telur merupakan sejenis makanan yang mempunyai khasiat yang amat tinggi. 

Jika kita dihidangkan dengan telur hancur, telur mata lembu, telur separuh masak atau telur pindang semasa sarapan pagi, itu adalah sangat bagus dan amat baik kepada kesihatan tubuh. 

Lumrah bagi masyarakat Melayu tradisional yang tinggal di kampung-kampung, biasanya sarapan pagi akan dimulakan dengan sajian yang agak berat dan sudah semestinya nasi lemak berlaukkan sambal tumis dan telur rebus. 

Pengambilan sumber protein tinggi dari telur bersama karbohidrat dari nasi lemak akan meningkatkan jumlah kalori dan seterusnya akan memberi faedah kepada masyarakat Melayu memulakan waktu pagi mereka dengan “kerja berat”

Di dalam sebiji telur terkandung Choline yang sangat diperlukan untuk membentuk “neurotransmitter” Acettylcholine dan sangat mustahak untuk memory atau daya ingatan dan thought atau pemikiran serta melindungi kita dari nyanyuk termasuk penyakit Alzheimer. 

Jadi telur, seperti ikan adalah baik untuk pembangunan otak dan “makanan otak” yang sangat baik. 

Selain itu, di dalam sebiji telur juga, mengandungi phosphatidylcholine yang merupakan bahan asas membrane sel dan kebanyakan metabolisma dalam hati berlaku di membrane sel, ianya membantu melindungi hati daripada pelbagai jenis toksin. 

Lutein juga terdapat di dalam sebiji telur amat baik untuk mata kita di mana lutein yang terdapat di bahagian retina khususnya ‘macula’ yang melindungi mata daripada kesan buruk high energy blue wavelengths dalam Matahari dan lampu rumah.

Bagi sesiapa yang ingin kelihatan anggun dan cantik macam Nasha Aziz dan untung-untung akan dapat memikat si jejaka tampan atau situa kaya, kandungan sulfur yang tinggi di dalam kuning telur akan menyehatkan serta mencantikkan kuku dan rambut. 

Selepas ini jangan dibazirkan bahagian kuning telur dengan hanya memakan bahagian albuminnya sahaja, kuning telur selain lebih enak dan lazat, ianya juga mempunyai banyak khasiat (baca juga siri satu).


Betapa anggun dan seksinya si jelita ini ... sudah semastinya makanan kegemarannya ialah "telur"
(2005), kajian oleh Cancer Epidemilogy Biomarkers and Prevention berkaitan kanser payu dara di kalangan perempuan berbangsa Cina yang berhijrah dari Tanah Besar ke Hong Kong dan seterusnya ke USA mendapati: Mereka yang makan banyak sayur dan buah-buahan kurang mendapat kanser payu dara.

Tiada kejutan dengan fakta ini, tetapi mereka yang makan banyak telur ayam juga kurang berkemungkinan mendapat kanser payu dara. 

Yang memakan sebanyak enam biji telur ayam seminggu dibandingkan dengan mereka yang memakan dua biji telur ayam seminggu didapati merendahkan risiko kanser payu dara sebanyak 44% .

Begitu berkhasiatnya kandungan nutrien di dalam sebiji telur, tetapi ingat! 

Jangan amalkan memakan telur masin kerana ianya membawa mudarat pulak kepada pengamalnya.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...