Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 20 Jun 2011

NEWTON'S FIRST LAW (Law of Inertia)

Dikenali juga sebagai Hukum Inersia : Sesuatu jasad akan kekal pegun atau terus bergerak secara seragam dalam satu arah kecuali apabila ada daya bertindak ke atas jasad itu dan akan berlaku keadaan terhadap jasad tersebut. 


Hukum ini merujuk kepada rintangan terhadap sebarang perubahan yang berkaitan dengan pergerakan. Daya yang diperlukan untuk memeulakan pergerakan, menghalang pergerakan, memecut sesuatu objek, menukar arah pergerakan atau menghenti pergerakan.


Ciri-ciri Inersia ialah : Satu jasad sentiasa berkeadaan pegun tidak akan bergerak dengan sendirinya; Sesuatu jasad akan bergerak apabila satu daya dikenakan ke atasnya; Satu jasad berkeadaan pegun mempunyai kadar pergerakan sifar dan tiada arah sementara jasad yang bergerak mempunyai kadar pergerakan dan arah; Inersia ditakrifkan sebagai sifat semula jadi pada jasad untuk menentang perubahan terhadap keadaan asalnya sama ada pegun atau bergerak; Inersia sesuatu jasad mempunyai hubungan yang rapat dengan jisimnya.


Aplikasi Newton's First Law di dalam aktiviti sukan olahraga ialah, sebelum memulakan larian, atlet berada di dalam keadaan static. Semasa memulakan pecutan, daya dari otot kaki akan membolehkan atlet memecut dari keadaan statik.

 


Di dalam bola sepak pula, sebiji bola akan sentiasa pegun sehingga digerakkan oleh sepakkan pemain mengikut arah lurus sehingga dipaksa menukar sifat pergerakannya oleh daya-daya persekitaran, seperti rintangan angin, geseran daripada permukaan padang dan sebagainya. Satu jumlah daya yang lebih besar diperlukan untuk mengatasi inersia serta daya rintangan dan daya geseran bagi membolehkan bola tersebut terus bergerak.





Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...