Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Khamis, 9 Jun 2011

KEMAHIRAN MOTOR



Perkembangan Motor meliputi perkembangan yang berlaku dari peringkat bayi hingga tua. Tahap pemerolehan kemahiran motor merujuk pencapaian sesuatu kemahiran motor secara konsisten. Fitts and Pasner (1957), Kemahiran Motor dibahagi kepada tiga tahap: Kognitif – merupakan tahap utama yang bergantung pada kognitif atau penakulan individu. Proses ini berlaku bila individu menerima arahan atau tunjuk ajar dari koordinator. Contoh, seorang atlet lompat jauh ingin memulakan lompatannya. Sebelum lompatan dilakukan, atlet tersebut mesti mengetahui fasa-fasa dan teknik-teknik lompatan yang akan dilakukannya; Asosiatif – merupakan tahap kedua di mana individu itu belajar dan bersedia untuk melakukan aksi. Pada tahap ini, kognitif berkoliberasi dengan fizikal untuk melakukan sesuat aksi setelah mendapat gerak balas dari koordinator; Autonomi – merupakan peringkat terulung dalam kemahiran motor. Pada peringkat ini, individu sudah menguasai sepenuhnya sesuatu kemahiran dan seterusnya boleh bertindak secara automatik untuk melaksanakan sesuatu aksi. Feed Back dalam pembelajaran kemahiran motor terdiri daripada intrinsic feed back (daripada deria, contohnya kesakitan daripada kecederaan atau tekanan) dan ekstrinsic feed back (dari luaran, contohnya komen dari koordinator)

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...