Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 17 Julai 2016

Adakah makanan pedas baik?


Adakah makan makanan pedas elok diet anda? Ada sesetengah orang rasa tidak 'kick' makan jika ak pedas. Bahan dalam cili yang menyebabkan rasa nikmat terbakar itu dipanggil capsaicin.

Tahukah anda?

Ramai yang percaya bahawa makanan pedas boleh menyebabkan ulser perut. Tetapi mengikut kajian, memakan makanan pedas akan melindungi lapisan perut anda. Kajian, capsaicin sebenarnya menghalang rembesan asid dan merangsang alkali dan rembesan mukus, serta aliran darah ke lapisan perut, yang boleh membantu dalam pencegahan dan penyembuhan ulser. Kalau begitu, jika tiada masalah dengan perut, bolehlah melantak makanan pedas masa open house bulan Shawal ni.

Juga terdapat kajian menunjukkan makan makanan pedas boleh membantu sistem kardiovaskular. Antara kajian menunjukkan pengambilan cili selama 4 minggu mengurangkan pengoksidaan kolesterol LDL dimana pengoksidaan LDL menyumbang kepada atherosclerosis. Kajian lain juga menunjukkan makanan pedas boleh merehatkan salur darah dan mencegah hipertensi.

Banyak kajian dijalankan untuk mengkaji sifat anti-kanser capsaicin. Ada kajian mencadangkan capsaicin boleh menghalang pembiakan sel-sel kanser paru-paru. Ada kajian menunjukkan capsaicin boleh menyebabkan kematian sel dalam sel-sel kanser dan meninggalkan sel-sel sihat tidak terjejas. Walaupun kajian tidak berapa lengkap, tetapi menyatakan bahasa keseimbangan dalam pemakanan harian dengan pelbagai rasa termasuk pedas membantu dalam kesihatan. Dalam masa sama, perlu diingatkan, terlalu banyak benda baik pun boleh jadi tidak baik.

Kajian juga dijalankan dengan pesakit diabetis dan mendapati bahawa tahap gula lebih rendah pada kumpulan yang makan cili. Terdapat kajian pada tahun 2006 menunjukkan bahawa insulin kurang diperlukan jika makan makanan pedas. Ini menunjukkan menikmati cili boleh mengurangkan risiko hyperinsulinemia.

Terdapat juga kajian menunjukkan makanan pedas meningkatkan metabolisme. Kajian yang dijalankan di University of South Carolina di Columbia menunjukkan, mereka yang menikmati rempah india yang pedas untuk beberapa hari sebelum sesi latihan mempercepat pemulihan dan pembaikan otot.

Capsaicin juga mencetuskan reseptor sakit di dalam mulut yang mana seterusnya menyebabkan otak membebaskan endorfin yang menyebabkan rasa sensasi. Lonjakan kimia ini membantu meningkatkan mood seseorang.

Jika anda tidak tahan dengan pedas, anda boleh minum susu atau mengambil produk susu seperti yogurt untuk membantu mengurangkan rasa pedas itu.

Perlu diingatkan, walaupun pedas baik tetapi cili juga mempunyai kalori. Jadi ianya perlu dimasukkan dalam kiraan jika anda sedang menyasarkan sesuatu diet.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...