Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 14 Januari 2013

LATIHAN MENTAL : Kegunaan Imageri


Imageri mantal adalah kemahiran yang boleh dipelajari. Untuk menguasai kemahiran imageri mental ini adalah memerlukan usaha berterusan, konsentrasi, disiplin dan latihan yang cukup. Imageri adalah satu teknik mental yang boleh digunakan untuk memperolehi kemahiran, meningkatkankemahiran dan menyelesaikan masalah di dalam mindanya sebelum sesuatu pertandingan dan pemulihan kecederaan.

Pemerolehan Kemahiran
Apabila seseorang atlet dapat menguasai latihan imageri, maka dia dapat menguasai atau visualize dengan mudah. Imageri digunakan sebaik sahaja selepas latihan fizikal atau di antara sebelum latihan  dengan dengan selepas latihan adalah lebih berkesan.

Imageri mental juga boleh digunakan sebagai imbasan semula untuk mengulang tayang keseluruhan atau sebahagian daripada prestasi yang telah dilakukan. Imbasan semula digunakan untuk menekankan aspek-aspek positif atau negative. Mengesan kelemahan dan kesilapan dan diganti dengan respon-respon yang betul. Biasanya imbasan semula digunakan selepas sesuatu acara.

Pertandingan
Mental imageri boleh digunakan untuk menyediakan tahap kognitif atlet untuk sesi latihan dan pertandingan akan dating. Imageri boleh menjadi alat bantuan untuk membuat plan latihan berdasarkan situasi pertandingan sebenar.

Imageri digunakan untuk membantu atlet membuat gambaran strategi sesuatu pertandingan dan berlatih untuk meningkatkan aspek-aspek berkaitan permainan untuk membiasakan mereka dengan peranan sepasukan di samping dapat memantapkan peranan individu.

Seperti Dwight Stons seorang atlet lompat tinggi Olimpik USA di mana beliau telah menggunakan imageri mental di sepanjang kerjayanya. Sebelum melakukan lompatan, Stons akan merenung palang lompat tinggi sambil melakukan imageri mental. Ia akan membayangkan dirinya melakukan lompatan dengan teknik yang betul dan tepat di samping membayangkan ia akan melepasi palang tersebut dengan mudah.

Penyelesaian
Imageri juga digunakan untuk mengamati atau memeriksa rutin kemahiran untuk mengesan masalah dan membetulkan dalam sesi latihan atau pertandingan. Atlet boleh menggambarkan dari pelbagai sudut pada kadar normal dalam imageri untuk mengesan di mana masalah berlaku. Setelah dikenal pasti masalah tersebut, atlet akan menggunakan latihan sebahagian kepada keseluruhan (part to whole) dalam latihan imagerinya sehingga ianya dilakukan dengan konsisten.

Pemulihan dari kecederaan
Latihan imageri mental boleh digunakan semasa pemulihan dari kecederaan atau bila-bila masa latihan fizikal tidak dapat dijalankan. Kebanyakan atlet yang tidak dapat beraksi boleh melakukan latihan mental melalui pemerhatian.

Mental imageri digunakan untuk cope dengan sakit di tempat kecederaan yang dialami. Ini boleh mempercepatkan pemulihan serta melindungi kemahiran-kemahiran fizikalnya daripada merosot.

Satu teknik yang berkesan untuk mempercepatkan kesakitan atau kecederaan sembuh adalah dengan visual untuk meningkatkan bekalan darah pada anggota yang cedera. Ini bergantung kepada keupayaan konsentrasi.


Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...