Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 14 Januari 2013

LATIHAN IMAGERI MENTAL : Teori Berkaitan Imageri


Beberapa teori telah dikemukakan untuk menerangkan bagaimana imageri dapat mempertingkatkan prestasi kemahiran fizikal serta mempengaruhi persepsi kendiri dan emosi.

Psychoneuromuscular Theory
Jacobson (1930-1931) telah menggunakan elektromygraf (EMG) dapat mengesan perubahan dalam aktiviti otot semasa berlaku imageri melakukan proses imaginasi tugasan motor. Dapatan menunjukan otot yang sama digunakan dalam perlakuan fizikal yang sebenar, yang berbeza antara imageri dan perlakuan fizikal yang sebenarnya adalah jumlah impuls elektrik pada otot-otot tersebut.

Mengikut teori ini, hipotesis aktiviti mental sebagai alat untuk peningkatan prestasi adalah benar dan ia menunjukkan perhubungan psikologi antara imageri dengan kemahiran motor, gambaran dan memori otot saling berkaitan.

Symbolic Learning Theory
Sackett (1934-1935) mengatakan, imageri berfungsi secara simbolik dalam minda yang membantu atlet memperolehi, menguasai dan memahami bentuk sesuatu pergerakan.

Vealey dan Walter (1993) telah menggunakan istilah blue-print mental dan mengatakan imageri mengukuhkan blue-print yang membolehkan pergerakan yang dikehandaki berlaku secara automatic. Apabila seseorang mempelajari sesuatu kemahiran baru, imageri membantu dalam pembentukan peta mental bagi pergerakan yang dikehandaki. Lantaran, stor penyimpanan dapat mengeluarkan kembali kemahiran tersebut dengan mudah apabila diperlukan.

Activation / Arousal Theory
Menurut Schmidt (1982), latihan imageri menambah peluang persediaan atlet terhadap tugasan yang bakal dilakukan. Imageri membekalkan tahap bangkitan aktivasi psikologi ke tahap optimum tugasan tersebut. Maka, perlaku adalah hampir dalam situasi lakuan sebenar atau dapat bersedia untuk prestasi yang baik secara umum.

Vealey  dan Walter (1993) telah menggunakan istilah ‘set mental’ dalam penjelasan bagaimana imageri berfungsi di bawah teori aktivasi bangkitan ini.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...