Psychoneuromuscular Theory
Jacobson (1930-1931) telah menggunakan
elektromygraf (EMG) dapat mengesan perubahan dalam aktiviti otot semasa berlaku
imageri melakukan proses imaginasi tugasan motor. Dapatan menunjukan otot yang
sama digunakan dalam perlakuan fizikal yang sebenar, yang berbeza antara
imageri dan perlakuan fizikal yang sebenarnya adalah jumlah impuls elektrik
pada otot-otot tersebut.
Mengikut teori ini, hipotesis aktiviti mental
sebagai alat untuk peningkatan prestasi adalah benar dan ia menunjukkan
perhubungan psikologi antara imageri dengan kemahiran motor, gambaran dan
memori otot saling berkaitan.
Symbolic Learning Theory
Sackett (1934-1935) mengatakan, imageri berfungsi
secara simbolik dalam minda yang membantu atlet memperolehi, menguasai dan
memahami bentuk sesuatu pergerakan.
Vealey dan Walter (1993) telah menggunakan istilah
blue-print mental dan mengatakan imageri mengukuhkan blue-print yang
membolehkan pergerakan yang dikehandaki berlaku secara automatic. Apabila
seseorang mempelajari sesuatu kemahiran baru, imageri membantu dalam
pembentukan peta mental bagi pergerakan yang dikehandaki. Lantaran, stor
penyimpanan dapat mengeluarkan kembali kemahiran tersebut dengan mudah apabila
diperlukan.
Activation / Arousal Theory
Menurut Schmidt (1982), latihan imageri menambah
peluang persediaan atlet terhadap tugasan yang bakal dilakukan. Imageri
membekalkan tahap bangkitan aktivasi psikologi ke tahap optimum tugasan
tersebut. Maka, perlaku adalah hampir dalam situasi lakuan sebenar atau dapat
bersedia untuk prestasi yang baik secara umum.
Vealey dan
Walter (1993) telah menggunakan istilah ‘set mental’ dalam penjelasan bagaimana
imageri berfungsi di bawah teori aktivasi bangkitan ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan