Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 14 Januari 2013

LATIHAN IMAGERI MENTAL : Faedah, Kajian dan Prinsip


Faedah Imageri Mantel
Imageri mental amat perlu bagi seseorang atlet dalam menyediakan diri untuk menghadapi sesuatu pertandingan. Latihan imageri mental memberi kesan yang mendalam khususnya terhadap atlet elit untuk mempamerkan prestasi tinggi. Ianya berguna untuk :
  1. Pemerolehan kemahiran
  2. Persediaan untuk latihan dan pertandingan
  3. Strategi chopping
  4. Perkembangan personaliti
  5. Perubahan imej kendiri


Kajian Mengenai latihan Imageri
Kajian mengenai latihan imageri terus berkembang dan kesannya dapat membantu atlet dalam meningkatkan prestasi mereka. Seperti bidang psikologi yang lain, imageri di kalangan atlet sering menarik perhatian sarjana untuk dijadikan sumber kajian. Namun apa yang menarik, dapatan kajian akan digunakan untuk perkembangan sukan dan kemajuan atlet.

Hall, Rogers dan Barr (1990), mengatakan atlet lebih banyak menggunakan imageri semasa pertandingan. Sesi imageri dilaksanakan dalam satu jangka masa yang berbeza di sepanjang tahun. Latihan hendaklah sistematik dan konsisten. Kekerapan dan pelbagai teknik latihan imageri akan mendatangkan kesan yang positif kepada atlet. Atlet elit dan mahir dalam penggunaan latihan imageri akan dapat melihat kemenangan atau kesilapan dalam imageri yang dilakukan.

Bar dan Hall (1992) mendapati, atlet yang kerap menggunakan latihan sebelum sesuatun pertandingan. Latihan ini termasuk mengenal pihak lawan, tempat pertandingan, suasana penonton dan strategi yang akan digunakan seperti pertandingan sebenar. Atlet elit dan novis pula menggunakan latihan imageri yang berbeza sesuai dengan cabaran yang akan dihadapi. Bagi meningkatkan prestasi, imageri mental diakui kepentingannya.

Walau bagaimanapun tidak semua prestasi atlet boleh ditingkatkan melalui latihan imageri. (Hanrahan dan Rogers, 1995). Keadaan ini wujud kerana setiap atlet mempunyai cirri-ciripersonaliti yang berbeza. Personiliti adalah factor terpenting yang mesti diambil kira dalam merangka sesuatu latihan imageri. Latar belakang atlet yang berlainan juga perlu diambil kira.

White dan Hardy (1995) mengemukakan perhubungan antara prestasi pelbagai kemahiran motor dengan pelbagai perspektif imageri. Latihan imageri yang tidak sesuai dengan kemahiran motor yang dipelajari tidak akan membantu atlet menguasai kemahiran tersebut. Juga perlu diberi perhatian cirri-ciri dan komponen sesuatu kemahiran motor sebelum melaksanakan latihan imageri. Beliau juga mendapati imageri visual dalam berupaya membuat raptai dalam mental.


Prinsip Latihan Imageri
Prinsip-prinsip latihan imageri menjadi satu isu yang kritikal dalam latihan imageri. Berikut merupakan satu siri prinsip yang perlu diikuti dan diambil kira iaitu VIVID. Prinsip-prinsip yang boleh diaplikasi dengan VIVID iaitu:
  1. Vivid (Kejelasan)
  2.  Introdusing Imagery (Memperkenalkan Imageri)
  3.  Variety of Senses (Pelbagai Deria)
  4. Internal Perspective (Perspektif Dalaman) 
  5. Distraction Free (Bebas Gangguan).



Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...