Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 12 Oktober 2014

Garam







  1. Selama ini sebahagian besar orang ramai boleh dikatakan kurang mengambil garam kerana terpengaruh dengan persepsi, mineral itu mampu memudaratkan kesihatan selain menyumbang kepada pelbagai jenis penyakit.
  2. Walau bagaimanapun, menurut satu hasil kajian yang dilakukan oleh penyelidik daripada Falkulti Perubatan di Pusat Perubatan UKM (PPUKM) selama Sembilan tahun, pengambilan garam jika mengikut sukatan yang ditetapkan sebenarnya mampu memberi kesan yang baik untuk jangka masa panjang.
  3. Menurut Profesor Kesihatan Pekerjaan di Jabatan Kesihatan Masyarakat (PPUKM), Prof. Dr. Noor Hassim Ismail, pihaknya telah menjalankan kajian itu ke atas pelbagai lapisan masyarakat termasuk pesakit hipertensi dan golongan warga emas.
  4. Di dalam kajian yang dijalankan itu mendapati garam mengandungi potassium iaitu mineral yang perlu ada di dalam tubuh manusia yang iasanya terdapat di dalam buah-buahan serta sayur-sayuran seperti pisang dan kobis.
  5. Di dalam kajian, jika garam diambil di dalam skala yang betul, tekanan darah dapat diturunkan. Kajian tersebut merupakan kajian ‘cohort’ iaitu pemerhatian untuk jangka masa panjang selama sembilan tahun bermula pada tahun 2005 dan melibatkan seramai 116,000 responden dari seluruh negara.




Sumber.





Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...