Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Jumaat, 22 Jun 2012

Sistem Tuas

Sistem Mekanikal Jasad
Sistem mekanikal merujuk tenaga kinetik dan keupayaan yang dihasilkan oleh sistem sendi dan kumpulan otot manusia. Untuk melakukan pergerakan yang stabil, sistem sendi dan otot perlu bertindak untuk menggerakan sesuatu jasad.

Sistem Tuas
Tuas adalah satu rod yang boleh dipusingkan pada satu titik tetap. Keberkesanan tuas adalah bergantung kepada beberapa faktor iaitu daya yang dikenakan (D), kedudukan beban (B) dan fulkrum (F).

Empat komponen tuas ialah: daya sebagai penguncupan otot; palang sebagai tulang; fulkrum sebagai sendi dan beban sebagai rintangan. Tuas dikelaskan kepada tiga jenis iaitu:

Tuas Kelas Pertama 
Berfungsi untuk menjaga keseimbangan, contohnya mengangkat pemberat.









Tuas Kelas Kedua 
Berfungsi untuk menghasilkan daya gerakan contohnya, kedudukan kaki semasa di dalam 
keadaan bersedia untuk memulakan lompatan.







Tuas Kelas Ketiga 
Tuas ini mempunyai kelajuan yang tinggi dan julat pergerakan yang luas contohnya gerakan 
tangan sewaktu melemparkan bola.






Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...