Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Sabtu, 30 Jun 2012

Basal Ganglia (BG)



Juga dikenali sebagai nukleus basal. Ianya terbentuk daripada struktur-struktur berikut: Nukleus Candate; Patamen dan Globus Pallides. Fungsi BG dikaitkan dengan struktur Substantia nigra (terdapat di brainstain) berkempentingan di dalam konteks kawalan pergerakan. Substantia nigra akan menghasilkan Dopamine melalui Neural Tansmitter untuk penghantaran maklumat-maklumat saraf yang diprosews bagi mengawal perherakan.

Fungsi khusus BG dalam kawalan motor diperolehi berdasarkan dapatan-dapatan kajian lesion dan rakaman aktiviti sel pada BG semasa haiwan ujikaji menghasilkan pergerakan voluntari. Walaupun Lesion pada BG didapati menjejaskan keupayaan mengawal lakuan, tetapi keupayaan pembelajaran tidak terjejas mengakibatkan sindrom seperti Parkinson dan Huntington.


BG menerima input daripada keseluruhan korteks cerebral dan cerebellum tetapi tidak mempunyai akses terus kawalan-kawalan motor. Fungsinya di dalam kawalan motor adalah kompleks (terdapat bukti bahawa BG terlibat dalam proses kognitif). Peranan BG dalam perancangan dan perlaksanaan pergerakan voluntari adalah dalam konteks memperincikan aspek-aspek spesifik lakuan seperti arah, velositi dan amplitud. BG turut berperanan  dalam menganggar penghasilan daya dan penghasilan lakuan-lakuan motor antonomus. (lakuan-lakuan yang terhasil secara automatik/kebiasaan).



Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...