Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Sabtu, 23 Jun 2012

Posisi dan Pergerakan



Terdapat dua jenis posisi di dalam pergerakan iaitu kedudukan biasa dan kedudukan anatomi. Kedudukan biasa ialah kedudukan ketika berdiri lurus atau tegak dan tangan rapat di sisi badan sementara kedudukan anatomi pula ialah kedudukan ketika berdiri lurus atau tegak dan tapak tangan menghala ke hadapan, kaki kanan dan kiri terbuka menghala keluar.












Jenis-jenis pergerakan terdiri daripada 4 jenis iaitu: 


Jenis-jenis pergerakan terdiri daripada 4 jenis iaitu: (i) Pergerakan Linear – pergerakan yang meibatkan sesaran menegak, mendatar atau melengkung pada arah dan kelajuan yang sama contohnya, meluncur dan mengelungsur. 




(ii) Putaran – Mengikut lengkuk bulatan mengelilingi satu putaran contohnya, supinasi dan pronasi. 




(iii) Bersudut – Pergerakan yang lurus tetapi masih berkeadaan bersudut. Pergerakan ini melibatkan seluruh bahagian bergerak dari satu kedudukan ke satu kedudukan yang lain contohnya, fleksi, ekstensi. abduksi dan sirkumduksi. 



(iv) Khusus – Pergerakan yang tiada had seperti dorsi fleksi, plantar fleksi, eversi, inversi dan depresi.














\




Inversion


Deskripsi Pergerakan Asas

Pergerakan asas bergantung kepada keupayaan mekanikal. Keupayaan mekanikal adalah hasil daripada pergerakan sendi. Contoh-contoh pergerakan asas adalah:

Fleksi, Ekstensi, Hiperektensi, Abduksi, Aduksi, Rotasi, Elevasi, Sirkumduksi, Supinasi, Pronasi, Inversi, Eversi, Drosi Fleksi dan Plantar Fleksi.









Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...