Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 18 September 2011

PEMBELAJARAN MOTOR – PENDEKATAN MODEN






PERSPEKTIF BERNSTAIN
Di dalam Perspektif Bernstain - PERSEKITARAN akan mempengaruhi SISTEM BIOLOGI dan SISTEM BIOLOGI pula akan mempengaruhi objektif PERSEKITARAN. Kedua-duanya akan mewujudkan hubungan sistematik.




TEORI SISTEM DINAMIK


Di dalam teori ini, lakuan motor adalah sebagai hasil interaksi SISTEM BIOLOGI dengan PERSEKITARAN. Terdapat tiga system mekanikal di dalam persekitaran iaitu griviti, inertia dan geseran. Ianya merupakan daya-daya ekstrinsik dan bersifat dinamik.

KONSEP KAWALAN MOTOR TEORI SISTEM DINAMIK
Ianya merupakan teori yang terkini dan di dalam teori ini, penghasilan lakuan motor adalah daripada kecekapan system biologi ‘mengawal darjah’ kebebasan lakuan yang mampu diwujudkan.
Permis Utama Teori Sistem Dinamik
Ianya merupakan satu idea kawalan motor secara ascending (bottom-up approach). Pemprosesan kawalan berlaku di peringkat periferi dan system saraf pusat berfungsi sebagai mediator. Kemampuan kawalan peringkat periferi natijah: sifat self organizing sistem-sistem yang terlibat; kawalan darjah kebebasan.




Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...