Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 26 September 2011

MEKANISMA UMUM REFLEKS / MONOSINAPTIK (M1)

Mono Sinaptik = Satu Sinaps


Refleks mono sinaptik dikenali sebagai refleks antogenetik (refleks dimana penerimaan stimulus dan penghasilan aksi berlaku pada otot yang sama). Ciri unik yang membezakan refleks monosinaptik dengan refleks-refleks involuntri yang lain ialah; berlakunya sinaps neuron sesori dan neuron motor tanpa penglibatan interneuron. 

Kapisiti/keupayaan otot - Aferen 1a : sensetif terhadap regangan; Aferen 1b : sensetif terhadap ketegangan (tenson).

Apabila mengalami keadaan luar biasa(berfungsi dalam intensiti terlalu tinggi), aferen 1a akan menghantar maklumat regangan. Kadangkala maklumat aferen 1a akan mengalami maklumat regangan yang amat tinggi menyebabkan sistem tadi akan mengalami tenson (ketegangan) dan seterusnya akan menyebabkan aferen 1b beraktivasi dan akan berlakunya tenson nutral


The Tendon Reflex



The Stretch Reflex

CONTOH : REFLEKS TENDON PATELA

Merupakan contoh refleks involuntri paling ringkas. Neuron motor a hanya bersinaps dengan otot rangka. Aferen 1a tidak bercabang menyebabkan ia tidak bersinaps pada interneuron dan sinaps hanya berlaku secara terus tanpa melalui interneuron.. Aferen 1a merupakan aferen yang berinebasi (sejenis neuron pada spindel otot sensori). Tindakbalas saraf (Latensi) adalah di antara 30 - 40 msec. Kawasan yang paling sensetif terhadap rangsangan ialah di kawasan spindel otot.



Patella tendon reflexes



Stretch or Deep Tendon

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...