Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Rabu, 30 Januari 2019

Kecederaan Pelari Marathon

Achilles Tendinopathy 
Juga disebut tendinitus. Ia adalah keradangan pada achilles tendon iaitu tendon di bahagian bawah daripada otot betis dan di atas tumit. Achilles tendinitis menyebabkan sakit dan rasa ketat di area itu terutama waktu pagi dan aktiviti larian. Ia juga boleh disebabkan oleh otot betis yang mengetat. Jika berlaku, anda perlu rehat, aiskan kawasan tersebut dan regangkan otot betis.


Stress Fracture 
Terdapat retak kecil di tulang yang menyebabkan sakit dan tidak selesa. Ia sebabkan badan bekerja terlalu berat sebelum badan mengadaptasikkan diri dengan aktiviti baru. Ia jadi semakin teruk apabila dipaksa. Rehat adalah kaedah terbaik untuk baik pulih.



Shin Splint 
Sakit di bahagian depan atau dalam kaki di bahagian bawah lutut di tulang tibia. Biasa terjadi apabila anda cuba tambah jarak atau frekuensi latihan terlalu drastik. Bila xray nampak normal. Kaedah terbaik hadapinya juga adalah rehat, dan masukkan regangan dalam program anda.



Plantar Fasciitis 
Satu keradangan di bawah tapak kaki. Mereka dengan masalah otot betis yang ketat dan tapak kaki arch tinggi cenderung untuk berdepan masalah ini. Rawatan biasa untuk keradangan termasuk rehat, regangkan otot betis, aiskan tempat yang sakit dan paling penting, pemilihan kasut yang sesuai dengan tapak kaki anda.



Otot Tegang 
Biasa disebabkan kecederaan otot atau kita panggil muscle strain. Boleh terjadi apabila terlalu banyak regangan di buat. Bila berlaku tarikan, biasanya hadir dengan rasa pop, otot koyak. Otot biasa terlibat termasuk hamstring, quadricep, betis dan groin.


Ankle Sprain 
Ia biasa berlau apabila berlari di tapak tidak rata yang mana mungkin menyebabkan kaki terpusing ke luar atau ke dalam. Ia juga dipanggil terseliuh.


IT (Iliotibial) Band Syndrome 
Rasa sakit di bahagian tepi kaki. IT band adalah ligamen di bahagian tepi kaki kita daripada pinggul ke bahagian tepi lutut. 


Runner’s Knee 
Kecederaan yang paling biasa sekali berlari disebabkan guna kaki secara berlebihan. Biasanya berlaku apabila kepala lutut dah terkeluar daripada paksinya. Sampai satu jangka masa cartilage atau span di lutut akan rosak. Rasa sakit apabila naik turun tangga, sakit bila squat, dan sakit apabila duduk terlalu lama dengan kaki dibengkokkan.


Melecet 
Ia disebabkan pergerakan antara stokin dan kulit atau kasut. Kasut mungkin tidak sesuai untuk anda. Cari kasut lain. Boleh juga pakai stokin 2 lapis. Sapu jeli petroleum pada area yang melecet tersebut.

Kecederaan Disebabkan Suhu 
Kecederaan ini termasuklah sunburn, heat exhaustion, frostbite dan hypothermia. Pakaian tidak sesuai untuk aktiviti anda. Ada satu lagi boleh dimasukkan dalam senarai iaitu heat stroke, pakai baju hujan untuk berlari kononnya untuk berpeluh. Peluh bukan tanda aras anda bakar lemak.

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...