Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Khamis, 10 April 2014

Contoh Kertas Cadangan Program Perkhemahan Rekreasi

 KERTAS CADANGAN PROGRAM PERKHEMAHAN REKREASI 2012

1.      PENGENALAN
Program perkhemahan ini merupakan aktiviti yang dianjurkan oleh Unit Kokurikulum Kolej Matrikulasi Labuan yang dikelolakan oleh pensyarah kokurikulum dan jawatankuasa kerja terdiri daripada pelajar 2011/2012. Perkhemahan ini juga dibantu oleh Jabatan Pertahan Awam Malaysia (JPAM) dalam pengisian aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan. Kertas kerja ini juga bertujuan untuk mendapatkan kelulusan Pengarah Kolej Matrikulasi Labuan bagi memohon peruntukan untuk program perkhemahan.
Aktiviti ini merupakan satu program yang sangat berfaedah kepada semua peserta & pegawai yang terlibat kerana melalui aktiviti ini, pelajar dapat memperkembangkan pengetahuan mereka dalam pengendalian perkhemahan disamping dapat menerapkan nilai-nilai murni.
Dengan wujudnya aktiviti sebegini, ia sedikit sebanyak dapat merealisasikan hasrat Falsafah Pendidikan Negara untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi kurikulum dan kokurikulum.

2.      OBJEKTIF
2.1.      Memberi pendedahan kepada pelajar tentang bagaimana untuk mengendali & menguruskan sesuatu program perkhemahan.
2.2.      Memberi peluang kepada pelajar untuk menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan secara positif sejajar dengan ‘1 Pelajar 1 Sukan’.
2.3.      Menggalakan pelajar menyertai program kecergasan & aktiviti luar.
2.4.      Memupuk nilai-nilai murni & disiplin yang tinggi di kalangan pelajar yang menguruskan aktiviti tersebut.
2.5.      Mewujudkan integrasi nasional di kalangan pelajar pelbagai bangsa dan budaya.

3 . MATLAMAT
3.1.   Menambah lagi bilangan penyertaan pelajar, pensyarah & staf ke arah intergrasi nasional.
3.2.   Membina budaya dan gaya hidup sihat serta mengamalkan konsep kegairahan berekreasi dan beriadah (Passion of Sport).

4 . KONSEP
4.1.   Dijalankan pada        : 10 - 12 Febuari 2012
4.2.   Format                      : Berbentuk pengurusan perkhemahan

5 .  PENYERTAAN       
      5.1.   Penyertaan semua pelajar Kolej Matrikulasi Labuan.

6 .  KESELAMATAN
6.1.   Makluman kepada badan berkuasa seperti unit kecemasan dan pihak polis Membakut.

7 . HADIAH
7.1.   Hanya 5 hadiah akan disediakan untuk kumpulan pemenang mengikut kategori.

8.      AHLI JAWATAN KUASA
Sila rujuk Lampiran A

9.      SENARAI BIDANG TUGAS
Sila rujuk Lampiran B


10.  TENTATIF AKTIVITI
TARIKH/MASA
PERKARA
10/2/2012
6.00 pg
6.15 pg
6.45 pg
7.00 pg
10.00 pg
10.30 pg
11.30 pg
12.30 tgh
1.30 ptg
3.00 ptg
3.30 ptg

4.00 ptg
5.00 ptg
6.00 ptg
7.30 mlm
8.15 mlm
10.00 mlm
10.30 mlm
11.00 mlm
JUMAAT
Berkumpul di Astaka, Kolej Matrikulasi Labuan
Taklimat keselamatan dan perjalanan oleh Kem Komandan
Bertolak ke Terminal Feri Labuan
Bertolak dari Terminal Feri Labuan ke Terminal Feri Menumbok
Dijangka sampai di Terminal Feri Menumbok
Bertolak dari Terminal Feri Menumbok ke Beuford
Makan tengahari di Beuford
Solat Jumaat di Beuford
Bertolak dari Beuford ke Binsulok Nature Resort, Membakut
Dijangka sampai di Binsulok Nature Resort, Membakut
Taklimat keselamatan oleh Kem Komandan
Taklimat pemasangan khemah
Peserta mendirikan khemah
Pengurusan diri
Solat Maghrib dan Isyak (Kuliah Maghrib)
Makan malam
Aktiviti I (Ice Breaking)
Minum malam
Taklimat aktiviti program pada 7/1/2012 oleh Kem Komandan
Tidur
11/2/2012
4.45 pg
5.00 pg
6.00 pg
7.30 pg
8.00 pg
11.30 pg
12.30 tgh
1.00 ptg
2.00 ptg
4.00 ptg
4.15 ptg
4.15 ptg
5.30 ptg
6.00 ptg
7.30 mlm
8.15 mlm
10.00 mlm
10.15 mlm
12.00 pg
1.00 pg
SABTU
Pengurusan diri
Solat Subuh (Kuliah Subuh)
Perhimpunan pagi (Riadah pagi)
Sarapan pagi
Aktiviti II (Jungle Trekking)
Pengurusan diri
Solat Zohor
Makan tengahari
Aktiviti III (Sport Orienteering)
Minum petang
Solat Asar
Aktiviti IV (Sand Castle)
Pengurusan diri
Solat Maghrib dan Isyak (Kuliah Maghrib)
Makan malam
Aktiviti V (Night Presentation)
Minum malam
Aktiviti VI (Night Walking)
Taklimat aktiviti program pada 8/1/2012 oleh Kem Komandan
Tidur
12/2/2012
4.45 pg
5.00 pg
6.00 pg
7.30 pg
8.00 pg
9.30 pg
10.00 pg
10.15 pg
11.00 pg
12.30 ptg
1.30 ptg
4.00 ptg
6.15 ptg
AHAD
Pengurusan diri
Solat Subuh (Kuliah Subuh)
Perhimpunan pagi (Riadah pagi)
Sarapan pagi
Aktiviti VII (First Aid Injury)
Aktiviti VIII (Refleksi)
Minum pagi
Majlis perasmian penutup
Mengemaskan peralatan perkhemahan
Makan tengahari
Bertolak dari Bisulok Nature Resort ke Terminal Feri Menumbok
Bertolak dari Terminal Feri Menumbok ke Terminal Feri Labuan
Bertolak dari Terminal Feri Labuan ke Kolej Matrikulasi Labuan


11.  ANGGARAN PERBELANJAAN PROGRAM PERKHEMAHAN

BIL.
PERKARA
JUMLAH
1
Makanan dan Minuman
i.        Pelajar
Sarapan pagi
RM 3.00 X 120 peserta X 2 hari = RM 720.00
Minum pagi
RM 2.00 X 120 peserta X 2 hari = RM 480.00
Makan tengahari
RM 5.00 X 120 peserta X 2 hari = RM 1 200.00
Minum petang
RM 2.00 X 120 peserta X 2 hari = RM 480.00
Makan malam
RM 5.00 X 120 peserta X 2 hari = RM 1 200.00
Minum Malam
RM 2.00 X 120 peserta X 2 hari = RM 480.00
ii.      Pegawai
Sarapan pagi
RM 3.00 X 40 pegawai X 2 hari = RM 240.00
Minum pagi
RM 2.00 X 40 pegawai X 2 hari = RM 160.00
Makan tengahari
RM 5.00 X 40 pegawai X 2 hari = RM 400.00
Minum petang
RM 2.00 X 40 pegawai X 2 hari = RM 160.00
Makan malam
RM 5.00 X 40 pegawai X 2 hari = RM 400.00
Minum Malam
RM 2.00 X 40 pegawai X 2 hari = RM 160.00
iii.    Mineral water
40 kotak (LPO)














RM 6 080.00
(LPO)
2
Hadiah
  i.      Hamper
      RM 100.00 X 12 unit = RM 1 200.00


RM 1 200.00
(LPO) 
3
Alatulis
i.        Peralatan LDK = (LPO)
·   Kertas A4 = 5 reams
·   Fail = 130 unit
·   Pen = 120 unit
·   Beg kertas = 30 unit
·   Marker pen = 3 kotak/3 warna
·   Tag nama = 120 unit



(LPO)
4
Saguhati Jurulatih
Plague = (LPO)

(LPO)
JUMLAH
RM 7 280.00




Lapiran A

AHLI JAWATANKUASA PROGRAM PERKHEMAHAN REKREASI 2012

Penaung                                               : Tn. Sawang @ Rizal Amit
Penasihat I                                           : Tn. Kamaruddin  Mansor
Penasihat II                                          : En. Iskandar Zulfadli Abdullah
Penyelaras                                            : En. Mohd Fuad Bin Salihin
Penyelaras Program                              : En. Azrulnizam Yaacob
Setiausaha                                            : En. Masah Abu Mansor
Penolong Setiausaha                              : Cik Amal Harun
Bendahari                                             : Pn. Ramlah Hamzah
Penolong Bendahari                              : En. Mohd. Azizi Hakim Hamzah
Kem Komandan                                    : En. Hashim Kassim
Publisiti & Buku Program                      : Pn. Siti Noorehan Mon
Kebersihan                                           : En. Mohd. Zahir Hafizi Safian
Aktiviti                                                  : En. Mahamad Yusof Abdul Rani
Hadiah & Cenderamata                          : Cik Nurul Asma Mat Nasir
Makanan & Minuman                            : Pn. Haslinda Radzali
                                                             : Cik Azzaliza Arob
Pengurusan Peserta                               : En. Kasbah Andi Dahran
Kerohanian                                           : En. Khairil Azuar Mohd Noor
                                                : En. Abdul Qahhar Abdul Rahman    
Keselamatan & Kecemasan                   : En. Leirfos Jainus
Peralatan                                               : En. Nor Azham Ali
Teknikal                                                : En. Wan Nabel Wan Abdul Rahim
Dokumentasi                                          : En. Muhammad Shariel Abdul Samat


 Lapiran B

BIDANG TUGAS JAWATANKUASA KEJOHANAN OLAHRAGA TERTUTUP KOLEJ MATRIKULASI LABUAN 2011

JAWATANKUASA
BIDANG TUGAS
Penghulu
·  Bertanggungjawab dalam pengendalian dan menentukan program berjalan dengan lancar
·  Memastikan semua peserta bertugas mengikut jawatankuasa masing-masing
Penghuluwati
·  Bertanggungjawab membantu penghulu
·  Bertanggungjawab menguruskan mesyuarat jawatankuasa kerja atau induk dan penyediaan laporan program
Setiausaha
·  Bertanggungjawab kepada pengerusi dalam bidang pengurusan dan pentadbiran
·  Mengumpul semua maklumat dan merekodkan semua fail-fail sebagai rujukan
·  Bertanggungjawab untuk hadir dalam setiap mesyuarat dalam perlaksanaan program
·  Memanggil ahli jawatankuasa untuk mesyuarat
·  Menguruskan urusan surat-menyurat kepada pihak yang berkenaan
·  Menyedia dan mengedarkan catatan minit mesyuarat dan surat pekeliling kepada yang berkenaan
·  Bersama pengerusi menentukan tempat, masa, tarikh dan agenda mesyuarat
·  Menyediakan kertas kerja yang diperlukan program
·  Menyusun dan menyediakan tempat dan kemudahan mesyuarat
Publisiti & Buku Program
·  Menyediakan buku program & cenderamata
·  Mengedarkan buku program kepada setiap peserta dan pegawai
·  Menyediakan senarai nama peserta
Kebersihan
·  Memastikan keadaan sekitar kawasan perkhemahan dalam keadaan bersih
Aktiviti
·  Merangka aktiviti yang akan dijalankan sepanjang program
·  Memastikan setiap aktiviti berjalan dengan lancar
·  Memastikan persediaan petugas-petugas berjalan dengan lancar
Hadiah & Cenderamata
·  Menyediakan senarai hadiah dan cenderamata
·  Menghias meja hadiah
·  Melatih pembantu untuk upacara penyampaian hadiah
·  Menyediakan senarai pemenang hadiah
Pengurusan Peserta & Disiplin
·  Menguruskan peserta agar program berjalan dengan lancar
·  Memastikan disiplin peserta berada pada tahap yang tinggi
Makanan & Minuman
·  Menyediakan menu sepanjang program
·  Mengagih tugasan kepada setiap peserta untuk bertugas mengikut sistem pengiliran
·  Memastikan setiap petugas menyelesaikan tugasan
Kerohanian
·  Menyediakan jadual untuk peserta yang akan mengendalikan slot kerohanian
·  Memastikan program berjalan dengan lancar



Lapiran B

JAWATANKUASA
BIDANG TUGAS
Keselamatan & Kecemasan
·  Menyediakan peralatan bantu mula sekiranya berlaku kecemasan
·  Menyediakan jadual sentri bagi peserta untuk kawalan malam
·  Bersedia sekiranya berlaku kecemasan
·  Membuat sempadan pada kawasan perkhemahan
Peralatan
·  Mencatit senarai peralatan yang diperlukan oleh setiap jawatankuasa
·  Menyediakan peralatan yang ditempah oleh setiap jawatankuasa
·  Memastikan setiap peralatan perkhemahan berada pada kondisi yang baik
Teknikal
·  Memastikan program berjalan lancar dari segi teknikal
Dokumentasi
·  Mengambil gambar semasa aktiviti dijalankan
·  Mendokumentasikan semua gambar yang telah diambil



Ahad, 6 April 2014

PENDIDIKAN LUAR : Pengelolaan dan Pengurusan


Pengenalan
Perkhemahan adalah salah satu aktiviti pendidikan luar yang sering dilaksanakan untuk memenuhi masa lapang bagi merehatkan fikiran.  Di samping perkhemahan, pelbagai aktiviti yang terancang boleh dilakukan semasa perkhemahan.  Dalam menjayakan aktiviti pendidikan luar yang efisyen, jawatankuasa perlu dibentuk bagi menjalankan program yang dirancang. 

Antara jawatankuasa yang perlu dilantik ialah:
urusetia, penyelaras aktiviti, alatan, pengangkutan, keselamatan dan makanan. Program pendidikan luar yang dirancang dengan rapi boleh meberi kesan yang positif kepada mereka yang terlibat seperti lebih yakin, berdikari, bertanggungjawab setelah mengikutin program perkhemahan.

Hasil Pembelajaran
           
Pada akhir tajuk ini anda seharusnya dapat:           
  1. memahami kaedah pengelolaan dan pengurusan Pendidikan Luar.
  2. memahami dan menjelaskan perkara-perkara yang harus dilakukan sebelum, semasa dan selepas sesuatu program pendidikan luar.          



Pengelolaan dan pengurusan Pendidikan Luar di maktab /  sekolah

Pengelolaan dan pengurusan program pendidikan luar boleh dikategorikan kepada tiga fasa iaitu :

(A) Pra-Pelaksanaan

Sebelum menjalankan sebarang aktiviti pendidikan luar yang terancang  ada beberapa perkara utama yang perlu dilaksanakan dalam proses pra pelaksanaan. Antaranya adalah : 
  1. Perlantikan ahli jawatankuasa Induk dan ahli jawatankuasa kerja.
  2. Mengenalpasti personel ( jurulatih dan fasilitator ).
  3. Menyedia dan memeriksa alatan.
  4. Memeriksa dan mengenal persekitaran lokasi dan tempat.
  5. Pelan alternatif.
  6. Memaklumkan kepada pihak yang terlibat.
  7. Surat kebenaran.
  8. Mesyuarat pra-pelaksanaan.
  9. Pendaftaran peserta.
  10. Taklimat Program.


(B) Semasa Pelaksanaan

Fasa ini merupakan langkah pelaksanaan tahap kedua sebelum bermulanya aktivti. Tahap ini perlu diambilkira kerana di fasa ini penyampaian ilmu bermula, diperkaya, dipraktik dan diperkukuhkan. Fasa ini adalah kemuncak pelaksanaan aktiviti. Jika sekiranya persiapan tidak mantap atau tidak mempunyai perancangan yang terstruktur ianya akan menjejaskan pelaksanaan.

(i) Frederik Taylor telah menggariskan tiga prinsip pelaksanaan iaitu : 
  • Penentuan kerja, pengagihan tugas da peranan setiap ahli. Setiap individu harus tahu peranan dan tanggungjawab masing-masing semasa melaksanakan aktiviti. 

  • Pengkhususan kerja, mengkhususkan individu mengikut kepakaran dan kebolehan. Ini boleh membantu kelancaran kerja. Bagi melancarkan tugasan adalah lebih baik jika individu diberikan tugasan dengan mengutamakan kebolehan dan minat.
  •  Perancangan dan penjadualan yang rapi, pelaksanaan akan menjadi lebih sistematik dan terarah.


(ii) Mengikut Thorndike, individu dipastikan sudah dalam keadaan besedia sebelum pembelajaran 
     bermula. 
  • Persediaan mental dan fizikal memainkan peranan penting dalam proses pengajaran individu. Kecergasan fizikal untuk menghadapi kegiatan  aktiviti yang dirancang akan membawa penghayatan, penglibatan optima dan pencapaian kendiri. Kecergasan juga membantu kepada pengurangan berlakunya kemalangan. Kurang kecergasan akan menyebabkan seseorang cepat lesu dan daya tumpuan akan menurun. 

  • Perancangan dan penjadualan yang rapi harus dibuat berasaskan kebolehan individu. Jika program yang dirancang tanpa mengambilkira kriteria dan kehendak serta keperluan individu akan mengundang kegagalan dan seterusnya menimbulkan konflik serta persoalan yang panjang.


(iii) Fayol berpendapat personel mesti melaksanakan lima kriteria semasa pelaksanaan aktiviti iaitu :
  • autoriti
  • disiplin
  • penghargaan
  • pemusatan
  • kekitaan


Autoriti adalah sebagai hak memberi arahan dan kuasa untuk menarik seseorang menurut arahan. Ketua kumpulan dilantik dan di amanahkan membantu personel dan memimpin kumpulan bagi menjalankan tugas. Asas disiplin ialah menurut arahan dan prosedur serta menghomati persetujuan yang telah dibuat.  Kerjasama, sokongan, ketaatan, tindakbalas  positif oleh individu hendaklah dihargai. Penghargaan dalam bentuk pengukuhan patut dibuat. Ini akan memberi motivasi intrinsik kepada individu yang akan memberi rangsangan kepada perlakuan atau pencapaian yang baik. Sistem pemarkahan atau merit akan memangkinkan penghasilan norma dan nilai kumpulan atau individu. Dendaan bolehlah dilaksanakan tetapi haruslah berbentuk pengajaran dan bukannya hukuman.

Walaupun personel bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kumpulan tetapi ahli kumpulan harusnya diberikan kuasa dalam melaksanakan tugas dengan efektif. Individu digalakkan berfkiran kreatif, menyoal dan diberikan peluang untuk mengemukakan pendapat. Pemusatan yang sebegini akan dapat membantu perjalanan aktiviti mengikut prosedur dan teknik yang selamat.

Potensi diri pelajar hendaklah dicungkil, diasah dan diketengahkan. Galakkan mereka aktif, kreatif, inovatif dan proaktif semasa melakukan aktiviti dan tugasan dikalangan ahli bertujuan boleh mewujudkan perpaduan dan keteguhan organisasi keharmonian. Semangat kerjasama dan kerja bersama-sama  akan mengukuhkan lagi semangat kekitaan dalam pasukan.

Kesimpulannya fasa ini dapat dirumuskan sebagai fasa yang sangat panjang dan penting. Kelancaran fasa ini melambangkan keberkesanan aktiviti untuk mencapai objektif. Personel bertindak sebagai pembimbing, penasihat, rakan, penyampai maklmat dan penjana kualiti diri individu. Dengan itu penggembelingan pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan kepakaran personel amat penting bagi menjayakan sesuatu program.

(C) Pasca Pelaksanaan

Antara perkara yang perlu diambilkia dalam fasa ini adalah : 
  • Pemulangan dan pengumpulan peralatan yang digunakan. 

Segala peralatan yang telah digunakan hendaklah dipulangkan dan dikumpulkan ditempat yang telah ditetapkan.
  •  Gerakendur ( ‘cooling down’ ). 


Setiap aktiviti bagi setiap kumpulan yang terlibat haruslah menjalankan      aktiviti gerak kendur ( cooling down ) bertujuan untuk memastikan semua otot-otot besar dan kecil yang terlibat  dengan aktiviti kembali ke keadaan relaksasi.
  •  Pemeriksaan ahli / bilangan. 

Selepas berakhirnya sesuatu aktiviti jurulatih atau fasilitator yang bertanggungjawab haruslah memastikan jumlah dan bilangan peserta yang menyertainya haruslah sama jumlahnya dengan sebelum aktiviti bermula.  Sebarang kecederaan samada serius ataupun kecil haruslah dilaporkan supaya tindakan sewajarnya dapat diambil. 
  • Maklumbalas keadaan dan kesihatan peserta. 

Sebelum melaksanakan sesuatu aktiviti setiap peserta haruslah berkeadaan sihat dan bersedia untuk melakukan aktiviti. Jika sekiranya tidak sihat haruslah memaklumkan kepada Jurulatih atau fasilitator tidak kira samada ianya kecederaan ringan atau berat. 
  • Pengisian oleh Jurulatih / fasilitator. 

Semua jurulatih dan fasilitator yang terlibat dalam sesuatu program haruslah mahir dan mempunyai kemahiran serta pengetahuan yang tinggi. Ini bertujuan supaya segala pengisian yang diberikan pada setiap kumpulan adalah sama dan standard. 
  • Syor dan cadangan 

Setelah menjalankan sesuatu aktiviti dicadangkan supaya diadakan suatu sesi untuk mendapatkan maklumbalas tentang segala kebaikan dan kelemahan dalam pengendalian dan pelaksanaan aktiviti oleh sesuatu kumpulan. Ianya bertujuan supaya dapat mengolah segala kekuatan dan kelemahan dalam melakukan dan pelaksanaan aktiviti.  Syor dan cadangan yang bernas diambilkira  dan diperbincangkan bersama. Aspek kelemahan di atasi sementara aspek kekuatan dikekalkan atau dipertingkatkan.
  • Senggaraan dan penyimpanan peralatan               

Semasa sesuatu aktiviti dijalankan keperluan kemudahan, peralatan dan lokasi perlu dikemas dan dikenalpasti. Pengemasan perlatan perlu dilaksanakan sebaik sahaja aktiviti selesai.  Peralatan yang dikemaskan perlu diteliti supaya ianya mencukupi, bersih dan dalam keadaan yang baik seperti sebelum digunakan.
Peralatan yang mudah rosak atau sensitif perlu dipastikan keadaaan semasa pengemasan. Berpandukan senarai semak, peralatan yang rosak perlu diasingkan bagi tujuan pembaikpulihan. Semua peralatan yang dibawa dan digunakan haruslah dipastikan supaya tidak tercicir atau tertinggal di lokasi aktiviti bertujuan untuk meminimakan kecuaian.

Penyimpanan alat-alat dalam setor perlu diklasifikasikan dan dipastikan tersusun mengikut kelompok dan kumpulannya atau kategori yang ditentukan dengan merujuk sistem penstoran yang ditetapkan. Penggunaan rak-rak yang dilabelkan adalah dicadangkan bagi tujuan pengendalian keluar masuk alatan dari aspek pengurusan. 
  • Pengiktirafan 

Pengiktirafan dalam setiap aktiviti dan program amat perlu kepada peserta dan juga jurulatih. Sekiranya dalam sesuatu program itu mempunyai penilaian tahap atau kemahiran yang tinggi dan meliputi ujian-ujian yang perlu dilalui oleh peserta maka satu pengiktirafan perlu diberikan sebagai satu bukti pencapaian. Ianya boleh dilaksanakan dengan penganugerahan pangkat atau sijil sebagai media memperakui kejayaan.

Dengan pengiktirafan melalui sijil atau penganugerahan pangkat akan dapat memberikan motivasi dan galakan untuk jurulatih menyertai dan melaksanakan program pada masa akan datang.

(D) Penilaian.
Setelah menjalankan aktiviti penilaian dilaksanakan bertujuan untuk memperbaiki reka bentuk aktiviti dan program, mengetahui tahap pencapaian matlamat dan objektif program, memperbaiki teknik dan kaedah pelaksanaan aktiviti dan program, mempertingkatkan penggunaan ilmu dan kemahiran dikuasai oleh individu setelah tamat program.

Penilaian boleh dijalankan melalui beberapa bentuk seperti ujian bertulis, soalan-soalan semasa perbincangan lisan atau menjawab soalan melalui soal-selidik. Penilaian boleh dijalankan secara formatif atau sumatif. Antara komponen penilaian yang difokuskan adalah: 
  • Kesihatan dan kecerdasan keseluruhan 

Aktiviti yang dicadangkan atau dijalankan adakah bertujuan untuk meningkatkan kesihatan yang meliputi mental, fizikal, emosi dan sosial secara intra ataupun inter-personal. Proses peningkatan tahap kesihatan dan kecergasan keseluruhan berhubung rapat dengan setiap aktiviti. Melalui pendedahan dan keberadaan dalam suasana sebenar dikelilingi alam semulajadi dan persekitaran yang nyaman secara otomatis dapat meningkatkan kesihatan dan kecergasan keseluruhan. 
  • Hubungkait dengan akademik 

Penglibatan secara langsung dalam setiap aktiviti memberi peluang untuk memperkembangkan dan mengaplikasikan segala ilmu, pengetahuan dan pengalaman lampau. Ini memberi peluang kepada individu untuk mencuba dan meneroka serta menggabungjalin semua ilmu, pengetahuan dan pengalaman merentasi kurikulum sebagaimana aspirasi negara. 
  • Matlamat dan objektif 

Sejauh mana pencapaian matlamat dan objektif dapat diketahui melalui tahap pencapaiannya. Sekiranya tidak tercapai punca dan penyebabnya akan dikenalpasti bertujuan untuk mencari penyelesaiannya.


(E) Pos-mortem

Pos-mortem perlu dibuat bagi tujuan mengenalpasti kelemahan, kekurangan dan kelebihan yang telah dilaksanakan. Dua cara pengendalian pos-mortem disyorkan adalah : 
  1. Menerusi borang penilaian peserta, maklumbalas dan soal selidik yang dibuat secara bertulis atau lisan. 
  2. Menerusi mesyuarat yang diadakan bersama jawatankuasa pengelola, urusetia dan jurulatih terlibat. 
Melalui proses pos-mortem tersebut pengelola akan dapat mengenalpasti kelemahan yang perlu di atasi, kelebihan yang perlu dikekalkan dan kebaikan yang perlu dipertingkatkan lagi supaya perancangan dan pelaksanaan akan dapat diperkemaskan lagi.


(F) Dokumen Laporan.

Pelaporan sesuatu aktiviti atau program perlu dilaksanakan di semua peringkatbagi tujuan memantau pelaksanaan pada masa yang akan datang. Pelaporan haruslah dalam bentuk dokumentasi dan perlu dikemukakan kepada pihak-pihak tertentu yang ada kaitan dengan program seperti pihak kementerian, jabatan, serta penaja yang mempelopori penganjuran. 

Ciri-ciri terbaik dalam mendokumentasikan laporan ialah dengan memasukkan perkara-perkara berikut :
  • pendahuluan
  • tarikh, hari , masa dan  lokasi
  • bilangan penyertaan
  • prosedur dan jadual kerja / aktiviti
  • senarai jawatankuasa
  • laporan  aktiviti yang dilaksanakan
  • laporan kewangan
  • laporan jawatankuasa kerja / jawatankuasa kecil
  • laporan maklumbalas atau penilaian keseluruhan
  • masalah / pandangan / cadangan mengatasi
  • penutup



Rumusan 
  1. Program pendidikan luar adalah satu aktiviti yang terancang 
  2. Terdapat tiga peringkat utama dalam mengendalikan aktiviti program pendidikan luar iaitu perancangan sebelum, semasa dan selepas perkhemahan.  
  3. Jawatankuasa aktiviti perkhemahan perlu menyediakan perancangan aktiviti yang sesuai.
  4.  Untuk tujuan keselamatan, semua arahan, peraturan dan langkah-langkah keselamatan harus dipatuhi oleh peserta perkhemahan.
  5.  Program-program pendidikan luar yang dirancang dapat memberikan kesan yang positif kepada mereka yang terlibat seperti lebih yakin, berdikari, dan bertanggungjawab setelah mengikuti program perkhemahan. 

Bacaan Asas/Rujukan

Mohd Sufian Omar Fauzee, Shahrizad Yusof  & Samsudin Mohd Sharif,   (2002).  Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Tingkatan 4.  Dewan bahasa dan Pustaka.

 Wee Eng Hoe, (1998).  Pengajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.


PENDIDIKAN LUAR



Tajuk ini bertujuan memberi pengetahuan tentang konsep, matlamat, tujuan dan objektif pendidikan luar. Pelajar juga dibekalkan dengan kemahiran menyediakan kertas kerja yang merangkumi aspek merancang, melaksana dan melapor di samping menyertai program pendidikan luar berorientasikan aktiviti darat dan air dengan menggunakan alam sekitar sebagai media pembelajaran.

Hasil Pembelajaran

Pada akhir unit  ini anda seharusnya dapat: 
  • menjelas dan menghuraikan falsafah dan konsep Pendidikan Luar. 

  • menyatakan jenis-jenis program Pendidikan Luar yang boleh dijalankan kepada pelajar sekolah. 

  • memahami kaedah pengelolaan dan pengurusan Pendidikan Luar. 

  • memahami dan menjelaskan perkara-perkara yang harus dilakukan sebelum, semasa dan selepas sesuatu program pendidikan luar. 

  • mengalami disamping menguasai kemahiran-kemahiran  dalam aktiviti Pendidikan Luar. 

  • merancang dan menjalani semua aktiviti berlandaskan ciri-ciri keselamatan


Falsafah, Konsep Dan Definisi  Pendidikan Luar

Pengenalan

Pendidikan Luar merangkumi pelbagai tujuan dan amalan yang dapat memperkayakan  dan memperkukuhkan pengalaman pendidikan formal dengan melihat alam semulajadi sebagai ‘makmal hidup’. Pemanfaatan persekitaran dan alam semulajadi sebagai tempat pembelajaran secara terus akan menajamkan kepekaan individu apabila pengetahuan yang diperolehi melibatkan deria. Dalam hal ini Pendidikan Luar mengutamakan aspek penaakulan oleh individu dan perlakuan motor yang melibatkan semua deria umpamanya dalam mengenal alam flora dan fauna.  Pendekatan pendidikan luar banyak tertumpu kepada kaedah penemuan, eksperimen dan kajian lapangan. Penekanan pembelajaran dalam pendidikan luar menggalakkan pelajar memperolehi pengalaman melalui sesuatu yang dilakukan sendiri.

  
Hasil Pembelajaran 

Pada akhir tajuk ini anda seharusnya dapat: 
  • menjelas dan menghuraikan falsafah dan konsep Pendidikan Luar. 

  • menyatakan jenis-jenis program Pendidikan Luar yang boleh dijalankan kepada pelajar matrikulasi.


Falsafah dan konsep Pendidikan Luar

Falsafah Pendidikan Kebangsaan menegaskan bahawa pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Oleh yang demikian Program Pendidikan Luar dapat dijadikan media untuk memurnikan hasrat berkenaan.

Pendidikan Luar merangkumi pelbagai tujuan dan amalan yang dapat memperkayakan  dan memperkukuhkan pengalaman pendidikan formal dengan melihat alam semulajadi sebagai ‘makmal hidup’. Pemanfaatan persekitaran dan alam semulajadi sebagai tempat pembelajaran secara terus akan menajamkan kepekaan individu apabila pengetahuan yang diperolehi melibatkan deria. Dalam hal ini Pendidikan Luar mengutamakan aspek penaakulan oleh individu dan perlakuan motor yang melibatkan semua deria umpamanya dalam mengenal alam flora dan fauna.

Pendekatan pendidikan luar banyak tertumpu kepada kaedah penemuan, eksperimen dan kajian lapangan. Penekanan pembelajaran dalam pendidikan luar menggalakkan pelajar memperolehi pengalaman melalui sesuatu yang dilakukan sendiri. Konsep pendekatan yang sedemikian diamalkan kerana pegangan falsafah pendidikan luar yang mempercayai bahawa adalah sukar mengajar seseorang itu belajar tetapi lebih mudah menolong seseorang itu belajar.

Disamping itu  ianya juga adalah satu proses pembelajaran secara langsung (learning by doing so). Ilmu, pengetahuan dan pengalaman diperolehi dengan konsep ‘hands on’ / ‘first hand experience’. Pendedahan kepada kedua-dua konsep ini secara tidak langsung akan melahirkan seorang individu yang sempurna dimana segala aspek yang diberi penekanan iaitu fizikal, mental, emosi, sosial dan rohani dapat dimantapkan.

Dengan melibatkan diri kepada corak pendidikan seperti ini potensi individu akan dapat dikembangkan secara menyeluruh. Individu dapat meningkatkan tahap kreativitinya dengan menggabungjalin dan menggembelingkan segala ilmu pengetahuan dan fakta-fakta yang diperolehinya bagi mencetuskana satu corak pemikiran kreatif.


Definisi Pendidikan Luar

Pendidikan Luar merupakan salah satu daripada pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran yang amat menarik dan berkesan dilaksanakan elektif dan bijaksana. Pendekatan, pemeringkatan, pengolahan dan pengisian aktiviti secara teori dan praktikal akan membantu pelajar meneroka pengetahuan dan pengalaman baru.

Knap (1981) menyatakan “Pendidikan Luar sebagai alat untuk mencapai matlamat dan objektif organisasi” Apa yang dimaksudkan dari pernyataan tersebut adalah pendidikan luar boleh dijadikan satu kaedah untuk mengorientasikan individu atau kumpulan berdasarkan falsafah, pelaziman dan pengukuhan pembelajaran.

Hammerman ( 1985 ), pula menyatakan “ Pendidikan Luar sebagai landasan untuk mengenalpasti pengalaman yang boleh dipraktikkan dalam situasi harian” Pendidikan luar adalah sebagai salah satu sub disiplin ilmu dalam pendidikan. Kemahiran-kemahiran ikhtiar hidup seperti berenang, memanjat, mendaki, menyelesaikan masalah dan tekanan banyak dipelajari dalam pendidikan luar.

Ford ( 1981 ), menegaskan “Pendidikan Luar sebagai program yang meliputi penggunaan persekitaran semulajadi bagi tujuan mengukuhkan pengajaran dan pembelajaran dalam kurikulum yang sedia ada” Ini merangkumi perkembangan penegetahuan, kematangan san sikap. Khususnya dalam penggunaan waktu senggang.

Jenis-jenis pendidikan luar boleh dikategorikan kepada aktiviti yang  berorientasikan: 
  • Aktiviti air  :  jenis-jenis aktiviti yang dilaksanakan di atas air yang merupakan sungai, tasik dan laut seperti aktiviti keselamatan di air, snorkeling, berkayak, berakit dll. 

  • Aktiviti darat  : jenis-jenis aktiviti yang dilaksanakan di hutan dan di gunung seperti perkhemahan, abseiling, treking, mendaki, ‘orienteering’ dll.


Rumusan      
  • Alam semulajadi merupakan sebuah makmal hidup yang kaya dengan sumber pendidikan.
  • Pendekatan pendidikan luar banyak tertumpu kepada kaedah penemuan, eksperimen dan kajian lapangan
  • Alam luar digunakan bagi meningkatkan pengajaran dan pembelajaran kurikulum untuk mengembangkan pengetahuan, kemahiran dan sikap.
  • Pendidikan Luar sebagai landasan untuk mengenalpasti pengalaman yang boleh dipraktikkan dalam situasi harian.
  • Pendidikan Luar sebagai program yang meliputi penggunaan persekitaran semulajadi bagi tujuan mengukuhkan pengajaran dan pembelajaran dalam kurikulum yang sedia ada.

Bacaan Asas/Rujukan

Mohd Sufian Omar Fauzee, Shahrizad Yusof  & Samsudin Mohd Sharif,  (2002).  Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Tingkatan 4.  Dewan bahasa dan Pustaka.

Wee Eng Hoe, (1998).  Pengajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.


Isnin, 31 Mac 2014

Yo-Yo Intermittent Recovery (IR) Test

Add caption


The Yo-Yo Intermittent Tests are similar to the Yo-Yo Endurance Test (a variation of the beep test), except in the intermittent tests the participants have a short active break (5 and 10 seconds for the endurance and recovery test, respectively). There are two versions of the Yo-Yo Intermittent Test: the Level or Stage 1 test starts at 10 km/hr and the Level or Stage 2 test starts at 13 km/hr. These tests were developed by famous Danish soccer physiologist Jens Bangsbo.

purpose: The test evaluates an individual's ability to repeatedly perform intervals over a prolonged period of time, particularly for athletes from sports such as tennis, team handball, basketball and soccer.

diagram:




equipment required: Flat, non-slip surface, marking cones, measuring tape, pre-recorded audio cassette or cd, cd or cassette player, recording sheets.

description: Use cones to mark out three lines as per the diagram above; 20 meters and 5 meters apart. The subject starts on or behind the middle line, and begins running 20 m when instructed by the cd. This subject turns and returns to the starting point when signaled by the recorded beep. There is a active recovery period (5 and 10 seconds respectively for the endurance and recovery versions of the test) interjected between every 20 meter (out and back) shuttle, during which the subject must walk or jog around the other cone and return to the starting point. A warning is given when the subject does not complete a successful out and back shuttle in the allocated time, the subject is removed the next time they do not complete a successful shuttle.



Rabu, 26 Mac 2014

Handgrip Strength Test



The purpose of this test is to measure grip or forearm muscle strength. Handgrip strength is important for any sport in which the hands are used for catching, throwing or lifting. Also, as a general rule people with strong hands tend to be strong elsewhere.

equipment required: handgrip dynamometer
description / procedure: The subject to be tested holds the dynamometer in the hand to be tested, with the arm at right angles and the elbow by the side of the body. The handle of the dynamometer is adjusted if required. The base should rest on first metacarpal (heel of palm), while the handle should rest on middle of four fingers. The subject squeezes the dynamometer with maximum isometric effort, which is maintained for about 5 seconds. No other body movement is allowed.

variations: The position of the hand can vary. Various positions include the elbow being held at right angles as per the above procedure, the arm hanging by the side, and the extended arm being swung from above the head to by the side. The Eurofit Test Manual recommends squeezing for 3 seconds.

scoring: The best of two trials for each hand is recorded, with at least 15 seconds recovery between each effort. The values listed below (in kilograms) give a guide to expected scores for adults. They are the average of the best scores of each hand. Other protocols will just use the score from the dominant hand. There are also examples of some actual athlete results.

rating*

males (kg)

females (kg)

excellent
> 64
> 38
very good
56-64
34-38
above average
52-56
30-34
average
48-52
26-30
below average
44-48
22-26
poor
40-44
20-22
very poor
< 40
< 20

* source and population group unknown
validity: The validity of this test as a measure of general strength has been questioned, as the strength of the forearm muscles does not necessarily represent the strength of other muscle groups.

advantages: This is a simple and commonly used test of general strength level.

disadvantages: The dynamometer must be adjusted for hand size, how successfully this is done will affect the accuracy of the measurement.

comments: It is also useful to record whether the athlete is left or right handed, as this may help in the interpretation of results. The non-dominant hand usually scores about 10% lower. The forearm muscles are easily fatigued, so the best scores are usually achieved in the first or second trial.



Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...