Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Rabu, 23 Mac 2016

Nasi Lemak adalah sarapan antarabangsa yang sihat : Time Maghazine




MAKANAN kegemaran rakyat Malaysia, nasi lemak kini diiktiraf sebagai salah satu daripada 10 sarapan antarabangsa yang paling sihat oleh majalah antarabangsa terkenal, TIME.

Menurut majalah berprestij itu, walaupun nasi lemak sering dilabel sebagai makanan berlemak, namun nasi yang dimasak menggunakan santan kelapa tetap mengandungi lemak yang baik untuk kesihatan badan.



“Memang ia mengandungi kandungan lemak lebih daripada apa yang kita perlukan (kurangkan pengambilan nasi) tetapi makanan itu adalah sarapan yang seimbang.

“Ini kerana ia mengandungi pelbagai nutrisi termasuk manganese, protein dan karbohidrat.  Kandungan cili dalam sambal (nasi lemak) boleh membantu meningkatkan metabolisme,” lapor majalah TIME.

Artikel bertajuk 10 Healthy International itu turut menyenaraikan beberapa lagi menu sarapan pagi yang didapati berkhasiat dari pelbagai negara lain.

Selain nasi lemak, makanan sarapan dari Turki yang kaya dengan zaiton, tomato, keju dan telur turut mendapat perhatian majalah berkenaan.

Turut tersenarai ialah sarapan dari Israel yang mengandungi sumber nutrisi berkhasiat. Juadah Mesir pula adalah kacang ful dengan rempah ratus yang dimasak semalaman.

Sementara gallo pinto, iaitu kacang hitam yang dihidangkan dengan nasi, dan berasal dari Costa Rica juga dipilih. Di benua Eropah pula, bijirin menjadi sarapan pilihan.

Antaranya ialah hafragrautur dari Iceland dan kasha dari Rusia yang mengandungi pelbagai jenis bijirin dan dimasak dengan susu haiwan ternakan.

Upma dari India turut disenaraikan TIME sebagai sarapan sihat dan ia disifatkan sebagai campuran yang dibuat daripada suji yang sudah dipanggang.

Bukan itu sahaja, sarapan dari Jepun yang kaya dengan hidangan sampingan dan dinikmati dengan nasi manakala sup tulang dari Vietnam turut dipilih sebagai sarapan paling sihat oleh majalah itu.- 

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...