Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 13 April 2014

ORIENTEERING : Pengenalan


PENGENALAN
            Orienteering merupakan sejenis sukan rekreasi di mana peserta akan menggunakan pengiraan yang tepat dan panduan-panduan di atas peta dengan bantuan kompas untuk mengesan sesuatu kedudukan. Peserta adalah bebas untuk memilih laluannya sendiri dengan berpandukan peta dan kompas.

            Orienteering juga yang memerlukan peserta untuk mengemudi dirinya sendiri, berjalan atau berlari semasa mengesan sesuatu kedudukan. Selain itu, peserta juga harus dapat berfikir dengan pantas semasa melakukan aktiviti orienteering ini.

Orienteering merupakan sukan yang mana memerlukan anda berfikir sambil berlari. Walau bagaimanapun anda tidak boleh mengambil masa yang lama untuk berfikir bagi mengatasi masalah pergerakan anda.

Orienteering bukanlah bergantung sepenuhnya kepada keupayaan fizikal seperti aktiviti larian yang lain. Kemahiran membaca peta merupakan elemen yang penting di dalam orienteering memandangkan anda perlu menentukan laluan yang terbaik. 

Aktiviti ini merupakan sesuatu yang memerlukan imbangan fizikal dan mental yang baik terhadap laluannya dengan mudah dapat ditewaskan oleh seseorang peserta yang perlahan lariannya tetapi memberikan tumpuan yang lebih kepada pembacaan peta dan pemilihan laluan.

JENIS-JENIS ORIENTEERING
Terdapat beberapa jenis aktiviti dalam Orienteering :-
1.      Orienteering Merentas Desa (Cross Conutry Orienteering)
Orienteering Merentas Desa ini juga dikenali sebagai Acara Klasik. Di dalam acara ini, peserta dimestikan melawat kesemua titik kawalan menurut aturan yang telah ditetapkan.

2.      . Orienteeing Bermarkah (Score Orienteering)
Dalam Orienteering jenis ini, banyak titik kawalan yang disediakan di mana setiap titik kawalan mempunyai mata yang tertentu berghantung kepada jarak dan kesukaran teknikal. Matlamat Orienteering Bermarkah adalah untuk mengumpul mata yang terbanyak dengan melawati seberapa banyak titik kawalan dalam tempoh masa yang ditetapkan

3.       Orienteering Jalanraya (Street Orienteering)
Walaupun dikenali sebagai Orienteering Jalanraya tetapi aktiviti ini tidak dijalankan di jalanraya yang sibuk. Acara ini dijalankan di kawasan perumahan. Penanda kawalan tidak digunakan sebaliknya peserta perlu mencatiti butiran atau maklumat yang terdapat di sesuatu titik kawalan seperti nombor pili bomba dan sebagainya.

4.       Orienteering Bukit (Mountain Orienteering)
Orienteering ini dijalankan di kawasan berbukit-bukau di samping jarak yang agak jauh. Acara ini juga boleh dijalankan melebihi dari satu hari dan peserta dikehendaki membawa bersama-sama peralatan bermalam.

5.       Orienteering Malam (Night Orienteering)
Orienteering Malam dijalankan di kawasan yang terbuka seperti di taman-taman tasik dengan jarak yang agak pendek demi keselamatan para peserta serta masa yang terhad. Peserta perlu membawa lampu untuk membaca peta dan mencari penanda kawalan.

6.       Orientering Berganti-ganti (Relay Orienteering)
Acara Orienteering Berganti-ganti ini dijalankan secara berpasukan 3 atau 4 orang. Setiap ahli dalam kumpulan akan menamatkan landasan sebelum digantikan oleh rakan sepasukan di satu tempat penggantian yang telah ditetapkan. Setiap peserta dalam pasukan akan melalui landasan yang berbeza.
  
7.       Norweigian Event
Acara Norwegian adalah satu acara yang diguanakan bagi menyediakan satu landasan yang panjang dalan kawasan yang kecil atau sempit.. Apabila tiba di titik kawalan pertama, peserta akan menyalin kedudukan titik kawalan yang kedua pula dari satu peta yang disediakan. Proses ini akan berterusan sehingga peserta tiba di tiik penamat.

PERALATAN-PERALATAN ORIENTEERING
Antara peralatan-peralatan yang diperlukan bagi aktiviti orienteering adalah:
-          Kompas orienteering/primastik
-          Peta
-          Parang
-          Peralatan pertolongan cemas
-          Botol air
-          Kasut yang sesuai
-          Wisel (bagi setiap peserta)
-          Alat tulis dan buku nota kecil
-          Pakaian yang sesuai

Matlamat Orienteering
-          Mendedahkan peserta tentang alam semula jadi.
-          Membolehkan mereka memperolehi pengalaman, pengetahuan dan keseronokan.

Objektif Orienteering
-     Membina sikap kerjasama, kepimpinan dan kecekapan berfikir dalam setiap peserta.
-     Memperolehi pengetahuan membaca peta dan kompas.
-     Untuk menguji tahap kemahiran berfikir peserta.
-      Membina dan meningkatkan kecergasan mental, fizikal dan daya tumpuan.
-       Membina keyakinan diri dan sikap positif.
-       Memupuk sikap keberanian dan ketenangan di dalam keadaan cemas.

Lokasi Aktiviti Orienteering
Aktiviti orienteering lazimnya dibuat di kawasan hutan yang dapat membolehkan pesertanya untuk berlari dan hutan tebal bagi aktiviti seperti latihan pandu arah. Di negara kita, kawasan atau lokasi yang sesuai untuk menjalankan aktiviti orienteering adalah di kawasan seperti ladang kelapa sawit dan ladang getah. Kawasan-kawasan membolehkan peserta berlari dengan baik serta memberi anda pelbagai pilihan laluan. Taman-taman rekreasi yang terbuka seperti taman tasik terbuka juga sesuai terutamanya bagi mereka yang baru untuk mencuba sukan orienteering.

Cabaran-cabaran Orienteering
Cabaran-cabaran dalam aktiviti orienteering ini merangkumi cabaran fizikal dan mental.
-    Cabaran fizikal. Dalam aktiviti ini, peserta memerlukan keseimbangan dan kekuatan fizikal baik, kerana peserta akan menempuh pelbagai bentuk muka bumi semasa menjalankan aktiviti orienteering ini.

-  Cabaran mental. Peserta haruslah tenang dan dapat berfikir dengan cepat dan rasional semasa menghadapi keadaan-keadaan cemas. Di samping itu, peserta juga haruslah dapat emosi mereka sepanjang menjalani aktiviti ini.


Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...