Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 27 Februari 2012

ANATOMI DAN FISIOLOGI



Sains Anatomi dan Fisiologi


SAINS ANATOMI DAN FISIOLOGI
Anatomi berasal dari perkataan Yunani yang bermaksud struktur (anatomi). Fisiologi adalah berkaitan tubuh badan manusia.  Anatomi dan fisiologi merupakan kajian atau penyelidikan tentang struktur dan fungsi tubuh badan manusia.

ORGANISASI STRUKTUR MANUSIA
Sel ialah unit asas bagi semua benda hidup. Sel terbahagi dua iaitu: Unisel – terdiri dari sel tunggal;  Multisel – terdiri lebih daripada satu sel bertambah.

Manusia adalah organisma multisel di mana selnya membesar dan bilangan sel-sel juga turut bertambah. Sel-sel badan akan bergabung antara satu sama lain untuk membentuk tisu seperti tisu darah, tisu otot, tisu kardiak, tisu kulit, tisu saraf dan tisu tulang.

Tisu-tisu pula akan bergabung untuk membentuk organ. Organ merupakan satu kumpulan tisu yang menjalankan fungsi yang sama. Contohnya ialah organ mata, telinga, jantung, paru-paru, hati dan lain-lain.

Organ seterusnya manjalankan tugas untuk pelbagai tujuan yang dikenali sebagai system.

Keratan rentas asas sel:








Jenis-jenis sel ialah sel otot, sel saraf,  sel darah putih, sel darah merah:

Sel darah merah (kiri) dan sel darah putih (kanan)



Sel darah merah

Add caption

Sel darah putih







Sel seraf






Sel-sel otot






























Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...