Dasar Perlaksanaan
“Apa-apa kegiatan
yang dirancang lanjutan daripada proses P&P dalam bilik darjah yang
memberikan peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan,
kemahiran dan nilai yang dipelajari dalam bilik darjah” Peraturan-peraturan
Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997.
3 ciri penting
kegiatan kokurikulum :
- Kegiatan yang dirancang
- Lanjutan proses P&P
- Memberi peluang kepada pelajar memantapkan pengetahuan, kemahiran dan nilai murni.
- Membantu perkembangan seseorang murid sepenuhnya
- Menanam dan mempertingkatkan nilai moral
- Menyampaikan ilmu pengetahuan
Seksyen 18, Akta
Pendidikan 1996 (Akta 550) menegaskan bahawa pelaksanaan kurikulum kebangsaan
adalah wajib di sekolah kerajaan atau bantuan kerajaan. Kegiatan
kokurikulum adalah sebahagian daripada kurikulum kebangsaan.
- Penyertaan pelajar adalah wajib dan perlu direkodkan.
- Prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur diskriminasi atau paksaan.
Strategi Pelaksanaan
- Menetapkan matlamat dan objektif
- Menyusun dan menetapkan kurikulum kegiatan dan aktiviti kokurikulum
- Menetapkan aktiviti yang jelas dan spesifik
- Menyediakan sumber kepakaran yang sesuai dan mencukupi
- Menyediakan prasarana atau pemilihan lokasi yang sesuai
- Menyediakan kemudahan asas/peralatan yang sesuai dan mencukupi.
- Memilih dan menetapkan masa yang sesuai dan mencukupi
- Menyediakan skema dan melaksanakan penilaian.
- Mewujudkan elemen penghargaan dan pengiktirafan
- Membina rangkaian kerjasama
- Membangunkan bahan sumber
Pengurusan
Pelaksanaan
Proses pelaksanaan
terbahagi kepada 6 peringkat.
- Perancangan
- Pelaksanaan
- Penyeliaan
- Penilaian
- Pendokumentasian
- Penambahbaikan
Perancangan
- Usaha mengenalpasti, merangka, membina, mengkonsepsikan atau menghasilkan pelbagai aktiviti berkaitan dengan objektif dan matlamat penubuhan.
- Dirancang, dianjur dan dilaksanakan dengan sistematik dengan berkesan.
- Memberi manafaat kepada ahlinya
- Memberi dan menyediakan peluang penyertaan kepada ahlinya.
7 Faktor dalam
perancangan:
- Matlamat dan objektif
- Harapan dan aspirasi
- Minat dan kecenderungan ahli
- Tahap pengetahuan, pengalaman
- Infrastruktur,peralatan
- Sumber kewangan
- Sumber kepakaran
Pelaksanaan
3 peringkat:
- pra pelaksanaan
- Pelaksanaan sebenar
- Pasca pelaksanaan
Penyeliaan
- Strategi untuk menilai dan memastikan kejayaan serta kemanafaatan aktiviti
- Mengenalpasti kelemahan
- Kekurangan peralatan
- Kaedah dan peraturan pelaksanaan aktiviti dipatuhi
- Penambahbaikan
- Kebajikan,keselamatan kesihatan
Penilaian
- Penilaian secara keseluruhan
- Kesesuaian dan keberkesanan aktiviti yang dijalankan
- Kandungan aktiviti - pengembangan ilmu, peningkatan kemahiran, pembangunan insan
- Pencapaian objektif dan matlamat
- Pencapaian murid
Penambahbaikan
- Secara berterusan
- Kurikulum aktiviti yang dilaksanakan
- Kaedah pelaksanaan aktiviti
- Kesan sampingan ke atas nilai insan dan jati diri
Pendokumentasian
- Untuk rekod dan simpanan, sumber rujukan
- Laporan dan dokumen sebagai bukti perlaksanaan aktiviti