Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Sabtu, 15 Disember 2012

ASAS KAWALAN MOTOR

Kawalan motor merupakan bidang yang mengkaji postur dan pergerakan manusia serta mekanisme yang mengawalnya. Kawalan pergerakan ini dihasilkan oleh sistem biologi. Terdapat dua jenis lakuan motor iaitu:

Lakuan motor tanpa kemahiran (Involuntari)Lakuan pergerakan ini dihasilkan secara luar kawal. Ianya berlaku secara spontan dan dalam masa yang sangat singkat. Contohnya, pantulan lutut, tarikan tangan apabila terkena panas atau tercucuk benda tajam.



Lakuan motor berkemahiran (Voluntari)
Lakuan pergerakan ini dihasilkan secara sedar atau di dalam kawalan. Individu memeilih atau menentukan pergerakan yang ingin dilakukan. Perlakuan ini dibina melalui bakat, pengalaman, dan latihan. Mutu perlakuan yang dihasilkan dipengaruhi oleh faktor latihan yang berterusan dan pengalaman yang dilalui oleh seseorang atlet. Contohnya, melakukan sepakkan gunting di dalam permainan bola sepak, rejaman dalam permainan sepak takraw, jumping smash di dalam permainan badminton dan spike di dalam permainan bola tampar.

Kemahiran-kemahiran Pergerakan

  • Kemahiran Generik – Kemahiran ini adalah kemahiran yang diwarisi. Kematangan individu berlaku secara semulajadi iaitu sejak lahir. Perubahan kematangan berlaku dengan cepat pada usia kanak-kanak dan berkurangan pada umur dua puluhan, contoh, pertumbuhan otot-otot.

  •  Kemahiran Berobjektif – Kemahiran yang dipelajari dan mempunyai objektif khusus. Kemahiran ini dapat ditingkatkan melalui latihan yang kerap dan sistematik, contohnya di dalam acara lari pecut.

  •  Kemahiran Motot Halus – Penggunaan otot-otot kecil  sebagai otot utama dalam pergerakan. Contohnya acara menembak, memanah dan boling padang.

  •  Kemahiran Diskrit – Mempunyai titik permulaan dan titik pengakhiran yang spesifik. Melibatkan pergerakan pantas dan masa yan terhad. Contohnya, acara merejam lembing dan permainan sepak takraw iaitu di dalam masa yang singkat, pemain itu perlu melakukan kemahiran rejaman.

  •  Kemahiran Berterusan – Melibatkan pergerakan yang sama dan dilakukan berulang-ulang kali dengan titik mula dan titik akhir, contohnya berenang, berlari atau berjalan.

  •  Kemahiran Bersiri – Gabungan beberapa kemahiran diskrit yang dicantum secara bersiri. Terdapat fasa-fasa kepada pergerakan seterusnya, contoh di dalam acara lompat jauh, dimulakan dengan fasa berlari (lari landas), diikuti dengan fasa take off, seterusnya fasa layangan dan diakhiri dengan fasa mendarat.

  •  Kemahiran Luar kawal – Kemahiran ini dihasilkan dalam persekitaran yang berubah-ubah. Semasa melakukan kemahiran ini, pemain dan objek berada di dalam keadaan bergerak dan tindakan pemain akan dipengaruhi oleh keadaan persekitaran.

  •  Kemahiran Terkawal – Kemahiran ini dilakukan di dalam persekitaran yang stabil. Setiap pergerakan di kawal dan ditentukan sendiri oleh pelaku.


Perkembangan Motor
Perkembangan motor berkait rapat dengan perkembangan manusia iaitu dari lahir hingga tua. Ia merupakan bidang pengajian berkaitan dengan perubahan dalam prestasi motor hasil interaksi antara manusia dengan persekitaran yang berlaku sepanjang hayat. Perubahan motor berlaku akibat:

  • Proses perkembangan

  • Tumbesaran

  • Kematangan

  • Penuaan

Sebagai contoh, apabila seseorang itu matang dari segi perkembangan motor, kemahiran di dalam aktiviti sukan seperti menjaringkan bola keranjang menjadi semakin bagus. Terdapat dua aspek perkembangan motor, iaitu:


  • Peningkatan Keupayaan

  • Peringkat dari bayi kea lam dewasa

  • Kemahiran motor dipelajari daripada kecil hingga dewasa

  • Dari perilaku reflex bayi (kecil) ke perilaku kompleks (kematangan)


Penurunan Keupayaan

  • Peringkat dari dewasa ke tua

  • 50% manusia akan mencapai ketingian maksimum pada awal dewasa

  • Usia 70an, manusia akan hilang ketinggian sebanyak 2-4 cm akibat perubahan postur dan tekanan kepada tulang belakang

  • Selepas usia matang, sistem dan fungsi tubuh manusia mengalami penurunan keupayaan (hilang upaya).


Pembelajaran Kemahiran Motor
Kemahiran motor merupakan pergerakan yang melibatkan otot-otot pada anggota badan. Dinger (1972) telah menguraikan domain psikomotor  mengikut kemampuan motor (motor abilities) iaitu ciri-ciri afektif dan kemampuan kognitif. Fartel (1960) menghuraikan kemahiran motor dibahagiakan kepada tiga bahagian iaitu:

  • Cyclic – seperti berjalan, berlari, berenang, lumba basikal yang melibatkan pergerakan yang berulang

  • Acylic – kemahiran ini gabungan dari kesempurnaan ybagai contoh, kemahiran bagi permainan badminton adalah hasil gabungan hayunan transisi, pukulan rotation dan langkah di mana dilakukan di dalam satu kerja.

  • Gabungan Acylic – gabungan cylic dan diikuti oleh pergerakan acylic. Kemahiran ini melibatkan semua jenis lompatan bagi acara padang dan balapan.

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...