Disclaimer

SainsdanSukan does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Isnin, 9 Disember 2019

Kejurulatihan



Apa itu kejurulatihan?
  1. Process yang terancang untuk membantu seorang individu atau kumpulan atlet mempelajari sesuatu kemahiran dan mencapai matlamatnya
  2. Jurulatih mewujudkan keadaan yang sesuai untuk merangsang pembelajaran dan motivasi atlet
  3. Kejurulatihan sukan melibatkan 4 aspek iaitu :
  4. Fizikal, Teknik, Taktikal dan Psikologikal
  5. Kejurulatihan memerlukan pelbagai kemahiran :
  6. Merancang , mengurus , melatih , menilai , berkomunikasi , membuat keputusan dan sebagainya

Kepentingan jurulatih yang berpengetahuan
  1. Latihan yang berlandaskan prinsip – Prinsip Latihan
  2. Aplikasi ilmu sains sukan
  3. Penguasaan Teknik yang betul
  4. Menjauhi kejadian kecederaan
  5. Latihan yang terancang untuk memuncak pada masa yang sesuai
  6. Mengelakkan kejadian kesan-kesan negatif
  7. Mengekalkan motivasi untuk latihan yang lebih mencabarkan

Jenis-jenis gaya seorang jurulatih 
  1. Autokratik (memerintah)
  2. Laissez-faire (lebih bebas)
  3. Demokratik (perbincangan)
  4. Behavioristik

1. Gaya Kejurulatihan Autokratik

Berdasarkan rujukan dan kefahaman saya autokrasi adalah satu cara mengurus atau memerintah atau mentadbir dengan kuasa mutlak kepada seseorang. Dalam hal organisasi sekolah cara urus tadbir seseorang Pengetua atau Guru Besar yang mengamalkan cara autokrasi adalah seorang pentadbir yang mengurus sekolah tanpa menerima pandangan sesiapa. Apa sahaja yang diarahkan semua guru dan staf mesti akur, jika tidak tindakan disiplin akan diambil oleh beliau. Dalam pengurusan atau pentadbiran sekolah kadang-kadang seorang pentadbir harus juga menggunakan kuasa mutlak atau autokrasi dalam menggerakkan guru-guru dan staf terutamanya kumpulan yang merasakan diri mereka selesa dan tidak mahu menerima perubahan walhal perubahan yang dibawa membawa kebaikan.

2. Gaya Kejurulatihan Laissez-faire

Laissez-faire secara amnya difahami sebagai satu mengurus atau mentadbir yang menjamin kebebasan kepada individu. Dipandang dari satu sudut cara ini memberi ruang untuk individu lebih kritis dan kreatif. Dalam pengurusan di sekolah cara ini boleh diamalkan tetap tidak kepada semua guru dan staf, kerana dikhuatiri ada yang akan mengambil kesempatan ke atas kebebasan yang diberikan. Kebebasan yang diberikan bukan bermakna untuk mereka bertindak sewenangnya hingga membawa keburukan kepada organisasi Cara ini mungkin boleh ditadbir urus oleh pengetua atau guru besar kepada key personel tertentu seperti Guru Penolong Kanan atau Ketua Panitia. Kebebasan diberikan kepada mereka yang faham akan tugas sebenar mereka dalam ertikata lain penurunan kuasa supaya mereka lebih bebas dan dengan sendirinya lebih kreatif Kesimpulan dalam mengurus tadbir organisasi sekolah, ketiga-tiga gaya kepimpinan harus digunakan oleh Pengetua atau Guru Besar berdasar situasi dan masa yang bersesuaian. Setiap satu gaya kepimpinan ini ada kebaikan dan keburukannya dan ia sebenarnya terpulang kepada individu bagaimana hendak mentadbir urus berdasarkan situasi, guru-staf dan masa. 

3. Gaya Kejurulatihan Demokratik

Demokrasi pula pada pemahaman saya adalah satu bentuk pemerintahan yang mengamalkan cara mengurus secara demokratik, dimana setiap seuatu perkara diputuskan melalui suara majoriti, jika dalam hal negara ditentukan rakyat jelata. Bertepatan dengan asal perkataan ini ( Yunani ) yang bermaksud rakyat dan memerintah atau lebih tepat lagi Diperintah oleh rakyat. Dalam pengurusan atau pentadbiran sekolah saya banyak mengamalkan cara ini, agar guru-guru dan staf merasakan pandangan mereka diterima, dan secara tidak langsung mereka akan mempunyai semangat kekitaan atau kepunyaan. Dari sini diharapkan mereka akan menjalankan tugas dengan lebih berkesan dan cemerlang. Kebanyakan tindakan diambil berdasrkan keputusan mesyuarat, ini bermakna pandangan semua pihak diambil kira.

4. Gaya Kejurulatihan Behavioristik

Menurut teori behavioristik, adalah perubahan tingkah laku sebagai akibat dari adanya interaksi antara stimulus dan respon.  Dengan kata lain, belajar merupakan bentuk perubahan yang dialami siswa dalam hal kemampuannya untuk bertingkah laku dengan cara yang baru sebagai hasil interaksi stimulus dan respon.  Seseorang dianggap telah belajar sesuatu jika ia dapat menunjukkan perubahantingkah laku.  Sebagai contoh, anak belum dapat berhitung perkalian.  Walaupun ia sudah berusaha giat, dan gurunya sudah mengajarkannya dengan tekun, namun jika anak tersebut belum dapat mempraktekkan perhitungan perkalian, maka ia belum dianggap belajar.  Karena ia belum dapat menunjukan perubahan perilaku sebagai hasil belajar. 
  
Gaya Kepimpinan Jurulatih

Jurulatih adalah orang yang menjalankan tugas melatih, mrngajar dan membimbing, Jurulatih sukan merupakan individu yang bertanggungjawab melatih altlet dan pasukan sukan supaya prestasi meningkat dan berpeluang untuk menang apabila bertanding. Jurulatih mempunyai peranan dan pengaruh yang kuat terhadap pemain atau altlet, perancangan dan pelaksanaan latihannya mempengaruhi prestasi pemain.

Untuk menjadikan seseorang jurulatih berjaya menyampaikan segala teknik dan taktik permainan sesuatu sukan, jurulatih perlu:
  • Mengenali diri sendiri tentang 
  • Kekuatan dan kelemahan diri
  • Kejayaan yang diperolehi
  • Kekecewaan yang dialami
  • Ilmu pengetahuan dan pengalaman
  • Mengenali atlet sendiri 
  • Mengenalpasti bakat dan mengasah bakat
  • Membataskan hubungan jurutatih-atlet
  • Sedar dari segi pencapaian, komitmen, objektif, kecerdasan dan emosi, pemikiran, rakan dan keluarga,  pemakanan, kesihatan dan masalah diri. 
  • Pengetahuan tentang sukan yang diceburi 
  • Meningkatkan pengetahuan tentang permainan, teknik, tektik dan strategi sukan yang diceburi.

Sifat-sifat jurulatih yang baik 
  • Berpersonaliti
  • Stabil emosi
  • Tegas & berani
  • Yakin diri
  • Berobjektif
  • Demokratik
  • Berfikiran terbuka dan jujur
  • Fleksibel
  • Futuristik
  • Rasional
  • Kreatif
  • Boleh menyesuaikan diri
  • Berfalsafah
  • Komited 

Jurulatih yang baik juga perlu berpengetahuan dan berkebolehan tentang :
  • teknik dan taktik permainan
  • pembinaan program latihan
  • kaedah pengajaran, menganalisis dan menilai permainan
  • struktur dan organ badan (anatomi)
  • fungsi kesan tubuh manusia (fisiologi)
  • kesan pemakanan terhadap attet
  • pencegahan dan rawatan kecederaan
  • proses dan reaksi pembelajaran motor
  • psikologi kemanusiaan dan sosial


Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...