Pengenalan
Menurut Cox (1998), tumpuan
bermaksud kemampuan seseorang individu mengalihkan tumpuan dari satu sumber
maklumat kepada satu sumber maklumat yang lain dan jumlah maklumat yang
difokuskan dalam tempoh masa tertentu.
Manakala menurut Galott(1994),
proses menumpukan perhatian ditakrifkan sebagai konsentrasi yang diasaskan oleh
proses atau aktiviti kognitif individu.
Keadaan ini merujuk kepada
aktiviti memberi tumpuan atau memfokuskan perhatian secara kognitif dengan
menggunakan tumpuan fikiran kepada sesuatu topic atau tugasan yang dilakukan
secara sedar dan disengajakan.
Bagi aspek konsentrasi pula,
konsentrasi bermaksud kemampuan memberikan tumpuan (fokus) kepada petunjuk di
persekitaran serta mengekalkan fokus tersebut dalam tempoh masa yang
diperlukan. Kemampuan konsentrasi merupakan aspek penting yang menentukan
kejayaan atau kegagalan sesebuah pasukan atau atlet dalam sukan.
Kesan serta kepentingan tumpuan
dalam kehidupan kita telah menarik minat ramai ahli psikologi sukan. Ahli
psikologi sukan ini berpendapat bahawa tumpuan merupakan elemen penting yang
berkaitan dengan sukan. Umumnya, kajian ini boleh dibhagikan kepada dua
kumpulan utama iaitu kajian yang melihat perkaitan di antara tumpuan serta
prestasi dalam sukan dan stail atau gaya tumpuan seseorang atlet (Wann, 1997).
Tumpuan Secara Umum
Sebelum mendalami dalam dimensi
tumpuan dan gaya tumpuan, masalah yang biasanya timbul berkaitan tumpuan adalah
seseorang individu terlalu memikirkan atau memberikan tumpuan kepada apa yang
telah berlaku, terlalu memikirkan apa yang akan berlaku, memberikan tumpuan
kepada terlalu banyak kiu dan petunjuk di persekitaran serta terlalu menumpukan
kepada mekanik atau proses pergerakan sesuatu kemahiran yang telah dikuasaai
dengan baik.
Beberapa faktor yang
menyumbangkan kehilangan tumpuan pula adalah seseorang individu memikirkan
kepentingan sesuatu pertandingan, menghadapi tekanan yang keterlaluan
menyebabkan atlet hilang tumpuan. Pada saat-saat kritikal dalam sesuatu
perlawanan seperti penentuan sepakan penalty. Tambahan pula, penilaian ke atas
pemain sama ada oleh jurulatih, pengurusan, rakan sepasukan, penonton dan peminat.
Oleh itu, terdapat beberapa cara
mengatasi nasalah hilang tumpuan. Antaranya, seseorang individu boleh bicara
kendiri yang positif. Sebagai contoh, saya boleh lakukan boleh dibicara dalam
diri seseorang. Selain itu, menggunakan perkataan atau kiu tertentu untuk
memfokuskan tumpuan. Seterusnya, seseorang individu boleh berlatih dengan
gangguan dan simulasi. Mewujudkan serta mengekalkan rutin tertentu juga
merupakan salah satu cara. Tambahan pula, memberikan fokus terhadap peranan
masa kini dengan melupakan perkara yang sudah berlaku dan tumpukan perhatian
pada masa sekarang juga salah satu cara yang berkesan.
Dimensi Tumpuan
Menurut Hideffer(1993), terdapat
dua jenis dimensi tumpuan utamayang sering digunakan dalam kehidupan seharian
iaitu keluasan tumpuan(attentional width) dan arah tumpuan.
Dimensi pertama iaitu keluasan
tumpuan berkait rapat dengan bilangan
stimulus yang diberikan tumpuan atau yang difokus oleh seseorang individu pada
sesuatu masa dari sempit kepada luas. Sebagai contoh, penjaga gol perlu
meluaskan tumpuannya dengan menilai pergerakan penyerang. Tumpuan ini biasanya
berkaitan dengan jumlah rangsangan yang diterima untuk memberi tumpuan
sepenuhnya. Tumpuan utama ini hanya memberikan tumpuan kepada isyarat
berprestasi yang berkaitan dengan bidang focus atlet. Isyarat yang berprestasi
termasuklah teknik taktik, perlawanan, skor, waktu sisa pertandingan dan
sebagainya. Dengan kata lain, atlet hanya perlu memberi tumpuan pada
petunjuk-petunjuk yang boleh membantu mereka melakukan yang terbaik.
Seterusnya, dimensi kedua ialah
arah tumpuan. Arah tumpuan merujuk kepada tahap di mana individu mengarahkan
tumpuannya sama ada ke dalam atau ke luar. Arah tumpuan dalaman berlaku apabila
atlet mengarahkan tumpuannya kepada perasaan serta pemikirannya manakala arah
tumpuan luaran merujuk kepada tindakan atlet memberikan tumpuannya kepada
stimulus yang terdapat di persekitarannya atau luarannya. Contohnya, penjaga
gol tadi perlu mengatasi perasaan takut , tidak yakin dan bimbang untuk membuat
keputusan yang tepat dalam menghalang penjaringan bola penyerang. Penumpuan
arahan ini adalah segala di dalam diri atlet (fikiran emosi dan tindak balas)
dan segala di luar atlet (pemandangan dan bunyi).
Kehilangan tumpuan ini boleh
menghalang prestasi pemain dan menjadikan ia sebagai halangan dengan
menyukarkan kemenangan. Oleh itu. psikologi sukan boleh membantu atlet
mempelajari kemahiran memberi tumpuan sepanjang pertandingan berlangsung.
Gaya Tumpuan (Stail Tumpuan)
Ramai ahli psikologi sukan
tertarik untuk mengetahui tentang stail tumpuan seseorang ahli sukan. Stail tumpuan boleh dimaksudkan sebagai
kecenderungan seseorang individu menumpukan perhatiannya kepada maklumat serta
apa yang berlaku disekelilingnya dengan selesa.
Ia boleh dikaitkan dengan ciri-ciri peribadi yang stabil serta konsisten
dalam semua situasi (Nideffer, 1993) Stail Tumpuan. Kebanyakan kajian yang
dilakukan dalam ruang lingkup stail tumpuan ini adalah untuk menilai fokus
tumpuan (pemusatan tumpuan) atlet terbabit iaitu kemampuan menggunakan stail
tumpuan yang sesuai dengan rangsangan atau tugasan yang perlu dilaksanakan.
Terdapat empat gaya tumpuan yang
biasanya boleh dilihat dalam seseorang individu dalam kehidupan seharian.
Gaya-gaya tumpuan ini ialah luas luaran (broad external), luas dalaman (broad
internal), sempit luaran (narrow external) dan sempit dalaman (narrow
internal).
Gaya tumpuan pertama ialah luas
luaran. Kebiasaannya, individu yang mempunyai fokus luas luaran bertindak
menilai pergerakan rakan dan pelawan semasa aktiviti sedang berlangsung.
Sebagai contoh seorang posisi penjaga gol. Keadaan ini disebabkan tumpuannya
luas untuk melihat posisi serta pergerakan pemain yang berada dan terlibat di
padang.
Sementara itu, individu yang
menggunakan fokus tumpuan yang bercorak luas dalaman biasanya menganalisis
sesuatu situasi seperti memikirkan strategi serta taktik yang berkesan untuk
mengatasi pihak lawan. Dengan itu, keadaan ini biasa dihadapi oleh seorang jurulatih
semasa menyaksikan pasukan beraksi dalam sesuatu perlawanan.
Seterusnya bagi individu yang
mempunyai tumpuan bersifat sempit luaran kebiasaanya individu yabg menggunakan
fokus sempit luaran memberikan tumpuan kepada sesuatu perkara sahaja. Keadaan
ini biasanya dialami oleh atlet mamanah kerana mereka bersedia melepaskan anak
panah kea rah sasaran.
Sementara bagi atlet yang
menggunakan fokus tumpuan yang bercorak sempit dalaman biasanya memberikan
tumpuan kepada satu atau dua perkara sahaja. Keadaan ini selalu digunakan oleh
atlet gimnastik yabg membayangkan pergerakannya yang akan dilakukan dalam acara
senaman lantai.
Jelasnya, kemampuan menggunakan
fokus tumpuan yang bersesuaian berkait dengan individu yang mengalami kesukaran
untuk “meluaskan” fokus tumpuan.
Natijahnya, individu ini gagal bertindak berdasarkan maklumat yang terdapat di
persekitarannya.
Berdasarkan kepada kajian yang
telah dilakukan dengan menggunakan TAIS, Nideffer (1980) menggariskan beberapa
profil penumpuan yang berbeza. Pertama, individu yang mendapat skor yang tinggi
bagi subskala OET dan OIT serta skor rendah bagi NAR menunjukkan corak tumpuan
yang kurang efektif lazimnya sukar beralih dari fokus tumpuan dalaman kepada
fokus tumpuan luaran. Akibatnya, mereka lambat bertindak berdasarkan maklumat
yang terdapat di persekitaran.
Sesungguhpun penggunaan TAIS
menunjukkan hasil yang positif, terdapat juga beberapa penyelidik yang meragui
kesahihan psikometrik TAIS. Bagaimanapun, sebagai kesimpulannya, ujian ini
mengkin lebih sesuai juka digunakan sebagai alat diagnosis tumpuan jika
dibandingkan sebagai alat untuk meramal prestasi atlet.
Kesimpulannya, kehilangan tumpuan
wa;aupun Cuma beberapa saat sahaja boleh mengakibatkan kekalahan atau kerugian
yang besar. Bahkan ia boleh menyebabkan kecedaraan serius atau kehilangan nyawa
dalam acara sukan tertentu seperti lumba kereta, motosikal dan gimnastik. Lebih
malang lagi, kehilangan tumpuan juga merupakan punca utama kemalangan jalan
raya yang mengorbankan banyak nyawa saban tahun di negara kita. Justeru itu,
kemampuan menumpukan perhatian bukan sahaja penting dalam bidang sukan malah ia
penting dalam semua aspek kehidupan.
RUJUKAN
https://www.slideshare.net/mobile/tiongsinglin/57-tumpuan
Sing Lin Tiong
http://jek791102.blogspot.my/2013/11/deminsi-tumpuan-psikologi-sukan.html?m=1
Isnin, 4 November 2013 by Jekius Jek
http://sainssukanjee.blogspot.my/2011/12/psikologi-sukan.html?m=1
Wednesday, 14 December 2011 by Mohd Fauzi