Disclaimer

SainsdanSukan does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Khamis, 17 Januari 2019

Tumpuan



Pengenalan
Menurut Cox (1998), tumpuan bermaksud kemampuan seseorang individu mengalihkan tumpuan dari satu sumber maklumat kepada satu sumber maklumat yang lain dan jumlah maklumat yang difokuskan dalam tempoh masa tertentu.

Manakala menurut Galott(1994), proses menumpukan perhatian ditakrifkan sebagai konsentrasi yang diasaskan oleh proses atau aktiviti kognitif individu.

Keadaan ini merujuk kepada aktiviti memberi tumpuan atau memfokuskan perhatian secara kognitif dengan menggunakan tumpuan fikiran kepada sesuatu topic atau tugasan yang dilakukan secara sedar dan disengajakan.

Bagi aspek konsentrasi pula, konsentrasi bermaksud kemampuan memberikan tumpuan (fokus) kepada petunjuk di persekitaran serta mengekalkan fokus tersebut dalam tempoh masa yang diperlukan. Kemampuan konsentrasi merupakan aspek penting yang menentukan kejayaan atau kegagalan sesebuah pasukan atau atlet dalam sukan.

Kesan serta kepentingan tumpuan dalam kehidupan kita telah menarik minat ramai ahli psikologi sukan. Ahli psikologi sukan ini berpendapat bahawa tumpuan merupakan elemen penting yang berkaitan dengan sukan. Umumnya, kajian ini boleh dibhagikan kepada dua kumpulan utama iaitu kajian yang melihat perkaitan di antara tumpuan serta prestasi dalam sukan dan stail atau gaya tumpuan seseorang atlet (Wann, 1997).

Tumpuan Secara Umum
Sebelum mendalami dalam dimensi tumpuan dan gaya tumpuan, masalah yang biasanya timbul berkaitan tumpuan adalah seseorang individu terlalu memikirkan atau memberikan tumpuan kepada apa yang telah berlaku, terlalu memikirkan apa yang akan berlaku, memberikan tumpuan kepada terlalu banyak kiu dan petunjuk di persekitaran serta terlalu menumpukan kepada mekanik atau proses pergerakan sesuatu kemahiran yang telah dikuasaai dengan baik.

Beberapa faktor yang menyumbangkan kehilangan tumpuan pula adalah seseorang individu memikirkan kepentingan sesuatu pertandingan, menghadapi tekanan yang keterlaluan menyebabkan atlet hilang tumpuan. Pada saat-saat kritikal dalam sesuatu perlawanan seperti penentuan sepakan penalty. Tambahan pula, penilaian ke atas pemain sama ada oleh jurulatih, pengurusan, rakan sepasukan, penonton dan peminat.

Oleh itu, terdapat beberapa cara mengatasi nasalah hilang tumpuan. Antaranya, seseorang individu boleh bicara kendiri yang positif. Sebagai contoh, saya boleh lakukan boleh dibicara dalam diri seseorang. Selain itu, menggunakan perkataan atau kiu tertentu untuk memfokuskan tumpuan. Seterusnya, seseorang individu boleh berlatih dengan gangguan dan simulasi. Mewujudkan serta mengekalkan rutin tertentu juga merupakan salah satu cara. Tambahan pula, memberikan fokus terhadap peranan masa kini dengan melupakan perkara yang sudah berlaku dan tumpukan perhatian pada masa sekarang juga salah satu cara yang berkesan.

Dimensi Tumpuan
Menurut Hideffer(1993), terdapat dua jenis dimensi tumpuan utamayang sering digunakan dalam kehidupan seharian iaitu keluasan tumpuan(attentional width) dan arah tumpuan.

Dimensi pertama iaitu keluasan tumpuan  berkait rapat dengan bilangan stimulus yang diberikan tumpuan atau yang difokus oleh seseorang individu pada sesuatu masa dari sempit kepada luas. Sebagai contoh, penjaga gol perlu meluaskan tumpuannya dengan menilai pergerakan penyerang. Tumpuan ini biasanya berkaitan dengan jumlah rangsangan yang diterima untuk memberi tumpuan sepenuhnya. Tumpuan utama ini hanya memberikan tumpuan kepada isyarat berprestasi yang berkaitan dengan bidang focus atlet. Isyarat yang berprestasi termasuklah teknik taktik, perlawanan, skor, waktu sisa pertandingan dan sebagainya. Dengan kata lain, atlet hanya perlu memberi tumpuan pada petunjuk-petunjuk yang boleh membantu mereka melakukan yang terbaik.

Seterusnya, dimensi kedua ialah arah tumpuan. Arah tumpuan merujuk kepada tahap di mana individu mengarahkan tumpuannya sama ada ke dalam atau ke luar. Arah tumpuan dalaman berlaku apabila atlet mengarahkan tumpuannya kepada perasaan serta pemikirannya manakala arah tumpuan luaran merujuk kepada tindakan atlet memberikan tumpuannya kepada stimulus yang terdapat di persekitarannya atau luarannya. Contohnya, penjaga gol tadi perlu mengatasi perasaan takut , tidak yakin dan bimbang untuk membuat keputusan yang tepat dalam menghalang penjaringan bola penyerang. Penumpuan arahan ini adalah segala di dalam diri atlet (fikiran emosi dan tindak balas) dan segala di luar atlet (pemandangan dan bunyi).

Kehilangan tumpuan ini boleh menghalang prestasi pemain dan menjadikan ia sebagai halangan dengan menyukarkan kemenangan. Oleh itu. psikologi sukan boleh membantu atlet mempelajari kemahiran memberi tumpuan sepanjang pertandingan berlangsung.


Gaya Tumpuan (Stail Tumpuan)
Ramai ahli psikologi sukan tertarik untuk mengetahui tentang stail tumpuan seseorang ahli sukan.  Stail tumpuan boleh dimaksudkan sebagai kecenderungan seseorang individu menumpukan perhatiannya kepada maklumat serta apa yang berlaku disekelilingnya dengan selesa.  Ia boleh dikaitkan dengan ciri-ciri peribadi yang stabil serta konsisten dalam semua situasi (Nideffer, 1993) Stail Tumpuan. Kebanyakan kajian yang dilakukan dalam ruang lingkup stail tumpuan ini adalah untuk menilai fokus tumpuan (pemusatan tumpuan) atlet terbabit iaitu kemampuan menggunakan stail tumpuan yang sesuai dengan rangsangan atau tugasan yang perlu dilaksanakan.

Terdapat empat gaya tumpuan yang biasanya boleh dilihat dalam seseorang individu dalam kehidupan seharian. Gaya-gaya tumpuan ini ialah luas luaran (broad external), luas dalaman (broad internal), sempit luaran (narrow external) dan sempit dalaman (narrow internal).

Gaya tumpuan pertama ialah luas luaran. Kebiasaannya, individu yang mempunyai fokus luas luaran bertindak menilai pergerakan rakan dan pelawan semasa aktiviti sedang berlangsung. Sebagai contoh seorang posisi penjaga gol. Keadaan ini disebabkan tumpuannya luas untuk melihat posisi serta pergerakan pemain yang berada dan terlibat di padang.

Sementara itu, individu yang menggunakan fokus tumpuan yang bercorak luas dalaman biasanya menganalisis sesuatu situasi seperti memikirkan strategi serta taktik yang berkesan untuk mengatasi pihak lawan. Dengan itu, keadaan ini biasa dihadapi oleh seorang jurulatih semasa menyaksikan pasukan beraksi dalam sesuatu perlawanan.

Seterusnya bagi individu yang mempunyai tumpuan bersifat sempit luaran kebiasaanya individu yabg menggunakan fokus sempit luaran memberikan tumpuan kepada sesuatu perkara sahaja. Keadaan ini biasanya dialami oleh atlet mamanah kerana mereka bersedia melepaskan anak panah kea rah sasaran.

Sementara bagi atlet yang menggunakan fokus tumpuan yang bercorak sempit dalaman biasanya memberikan tumpuan kepada satu atau dua perkara sahaja. Keadaan ini selalu digunakan oleh atlet gimnastik yabg membayangkan pergerakannya yang akan dilakukan dalam acara senaman lantai.

Jelasnya, kemampuan menggunakan fokus tumpuan yang bersesuaian berkait dengan individu yang mengalami kesukaran untuk “meluaskan”  fokus tumpuan. Natijahnya, individu ini gagal bertindak berdasarkan maklumat yang terdapat di persekitarannya.

Berdasarkan kepada kajian yang telah dilakukan dengan menggunakan TAIS, Nideffer (1980) menggariskan beberapa profil penumpuan yang berbeza. Pertama, individu yang mendapat skor yang tinggi bagi subskala OET dan OIT serta skor rendah bagi NAR menunjukkan corak tumpuan yang kurang efektif lazimnya sukar beralih dari fokus tumpuan dalaman kepada fokus tumpuan luaran. Akibatnya, mereka lambat bertindak berdasarkan maklumat yang terdapat di persekitaran.

Sesungguhpun penggunaan TAIS menunjukkan hasil yang positif, terdapat juga beberapa penyelidik yang meragui kesahihan psikometrik TAIS. Bagaimanapun, sebagai kesimpulannya, ujian ini mengkin lebih sesuai juka digunakan sebagai alat diagnosis tumpuan jika dibandingkan sebagai alat untuk meramal prestasi atlet.

Kesimpulannya, kehilangan tumpuan wa;aupun Cuma beberapa saat sahaja boleh mengakibatkan kekalahan atau kerugian yang besar. Bahkan ia boleh menyebabkan kecedaraan serius atau kehilangan nyawa dalam acara sukan tertentu seperti lumba kereta, motosikal dan gimnastik. Lebih malang lagi, kehilangan tumpuan juga merupakan punca utama kemalangan jalan raya yang mengorbankan banyak nyawa saban tahun di negara kita. Justeru itu, kemampuan menumpukan perhatian bukan sahaja penting dalam bidang sukan malah ia penting dalam semua aspek kehidupan.

RUJUKAN
https://www.slideshare.net/mobile/tiongsinglin/57-tumpuan
Sing Lin Tiong

http://jek791102.blogspot.my/2013/11/deminsi-tumpuan-psikologi-sukan.html?m=1
Isnin, 4 November 2013 by Jekius Jek

http://sainssukanjee.blogspot.my/2011/12/psikologi-sukan.html?m=1
Wednesday, 14 December 2011 by Mohd Fauzi



Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...