Praktis mental @ Mental Practice digunakan untuk menunjukkan kesediaan yang akan berlaku pada diri individu. Seseorang yang melakukan praktis mental mampu menunjukkan kemampuan dan prestasi yang baik dan membanggakan jika dibandingkan dengan mereka yang menganggap ringan terhadapnya.
Semasa melatih mental, tindakbalas neural dan maskular
digerakkann. Konsep latihan mental mungkin lebih mudah difahami sekiranya dia
dianggap sebagai latihan tanpa gerak atau latihan dalaman.
Pada suatu ketika para saintis masih ragu tentang
keberkesanan praktis mental dalam membaiki lakuan motor. Bagaimanapun terdapat
beberapa eksperimen yang telah menunjukkan bahawa praktis mental sememangnya
menghasilkan pembelajaraan motor (Schmidt, R.A., 1991). Rajah 1 daripada
Rawlings, Rawlings, Chen & Yilk (1972), menunjukkan bahawa kumpulan yang
melakukan praktis mental belajar hampir sama banyak dengan kumpulan yang hanya
melakukan praktis fizikal dan belajar lebih banyak daripada kumpulan yang tidak
melakukan praktis mental langsung. Kajian lain pula menunjukan bahawa
penggiliran secara rawak antara praktis mental dan praktis fizikal akan
menghasilkan hasil yang lebih efektif daripada melaksanakannya secara blok.
Untuk membina kecekapan kemahiran dengan lebih
cepat, menyeluruh dan mendapat kefahaman yang lebih meluas. Maksudnya ialah
apbila seseorang itu berfikir sebelum melakukan sesuatu aktiviti, beerti dia
dapt mengumpulkan maklumat yang khusus yang berkaitan dan berhubungan dengan
aktiviti mentalnya dan dapat menambahkan keberkesanan proses intelektual.
Penggunaan yang lebih berkesan dapat dilakukan
apabila kemudahan penglibatan secara berpasukan dengan menggunakan peralatan
terhad. Semasa menanti giliran untuk latihan seterusnya, seorang murid dapat
menggunakan masa itu untuk latihan mental pada dirinya.
Latihan mental dapat memperbaiki prestasi dan persembahan
ahli sukan mengurangkan kesilapan dan
Ada juga pendapat yang menyatakan bahawa semasa praktis mental
dilakukan, terdapat kontraksi pada otot-otot yang terlibat, tetapi dalam jumlah
yang sangat kecil berbanding dengan lakuan sebenar. Perlakuan ini akan dikesan
oleh saraf pusat, menghasilkan praktis mental, walaupun tanpa pergerakan ketara
oleh tubuh. Corak elektrikal yang dikesan melalui EMG (electromyogram)
menunjukkan bukti bahawa terdapat sedikit aktiviti otot semasa praktis mental.
Bagaimanapun EMG ini tidak sepadan dengan EMG semasa lakuan sebenar aktiviti
menyebabkan kesukaran bagi memahami bagaimana aktiviti elektrikal ini dapat
meningkatkan pembelajaran motor.
Pendapat juga mengatakan bahawa latihan mental dapat
mengurangkan jumlah latihan dalam sesuatu pembelajaran. Lanjutan jangka masa
latihan mental sebelum sesuatu aktiviti tidak dipergunakan lagi dan ia akan
lebih berkesan jika diadakan selepas pengalaman yang mencukupi semasa aktiviti
fizikal.
Kebiasaannya, jenis aktiviti mental yang biasa digunakan
oleh jurulatih ialah berkaitan dengan strategi permainan atau membuat keputusan
yang cepat semasa pertandingan. Tingkah laku yang bijak akan mudah diperolehi
jika pemain terlibat dalam latihan yang berbagai bagai yang mungkin muncul
dalam permainan.
Jurulatih patut menggalakkan semua atlet merancang apa
yang mereka akan lakukan jika situasi tertentu terbit semasa permainan. Jika
pemain telah menimbangkan semua kemungkinan, dia akan bertindak dengan lebih
bijak. Jurulatih yang menggalakkan jenis latihan mental atau perancangan
situasi akan mendapati pemain-pemainnya melakukan kesilapan yang berkurangan.
Praktis mental tidak boleh dilaksanakan sewenang-wenangnya
bagi mendapat kesan yang optimum. Pelajar perlu diberi instruksi secara
berhati-hati dan sistematik, bukannya sekadar disuruh pergi ke mana-mana tempat
dan melakukannya sendiri. Pelajar sepatutnya pergi ke tempat yang sunyi dan
tenang serta fokus dengan jelas tentang perlakuan yang perlu dilaksanakan.
Perbuatan ini sendiri memerlukan latihan kerana bukannya mudah untuk menjadi
tenang dan fokus atas arahan.
Atlet haruslah membayangkan bahawa acara itu sangat
hampir, malah segala situasi termasuk warna-warni, bunyi serta lain-lain
sensasi semasa acara sebenar perlulah dihayati. Praktis mental ini haruslah
dilaksanakan dalam tempoh masa yang sama dengan masa yang diperlukan untuk
perlakuan sebenar. Setiap sekuen lakuan yang dibayangkan haruslah jelas dan
mengikut sekuen yang terbaik mungkin. Akhirnya, pelajar membayangkan kejayaan
dalam aksinya itu, sambil mengelakkan imej-imej kegagalan.
Praktis mental tidak memerlukan alatan, membolehkan ramai
pelajar melakukannya pada masa yang sama. Kombinasi antara praktis fizikal dan
praktis mental adalah lebih efektif daripada praktis mental sahaja atau praktis
fizikal sahaja. Instruktur yang bijak akan mencari jalan untuk menggabungkan
kedua-dua praktis tersebut contohnya seperti melaksanakan praktis mental
sewaktu rehat antara latihan fizikal yang memenatkan.
Dalam praktis mental, satu tingkat motivasi adalah perlu
bagi faedah optimum. Terdapat satu kecenderungan yang kuat untuk individu
memikirkan mengenai perkara yang mereka minati mengabaikan perkara yang tidak
mereka minati. Seseorang guru atau jurulati mempunyai tanggungjawab mengajar
bagaimana mengkonsepkan dengan berkesan dan untuk mengembangkan pemahaman dan
kepentingan para pelajar dan atlit-atlitnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan