Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Selasa, 18 Oktober 2016

Latihan ketika off-season




Latihan ketika off season adalah fasa penting dalam setiap periodisasi sukan. Latihan ketika ini tidak hanya membantu atlet memulih secara fizikal dan psikologi tetapi juga menyediakan diri untuk latihan dan perlawanan seterusnya. Untuk sesuatu latihan adalah penting menentukan peridisasi latihan untuk sekurang-kurang tempoh setahun dengan mengetahui bila perlawanan, perlawanan mana yang diberi keutamaan dan yang kurang utama, bila masa rehat, bercuti dan sebagainya.

Sebagai contoh, untuk sukan badminton, tenis, squash atau yang lain-lain menggunakan raket juga sukan-sukan kompetatif yang lain. Ini cuma contoh mudah periodisasi dengan tidak memasukkan tarikh pertandingan yang mungkin banyak. Jika melihat contoh peridisasi seorang atlet dunia, berpusing-pusing. 



JAN

FEB

MAC

APR

MEI

JUN

JUL

AUG

SEPT

OCT

NOV

DIS


Off-Season

Pre

On-Season




















Mempertahan Kecergasan
Ketika berubah dari latihan biasa ke latihan off-season, adaptasi fisiologi mula kembali ke tahap sebelum latihan. Ini apa yang dipanggil detraining. Ketika berada pada tahap ini, jika tiba-tiba melakukan latihan berintensiti tinggi, boleh menyebabkan timbul kesan terlebih latihan dan keletihan mental.

Kuncinya adalah mencari keseimbangan antara pemulihan dan penyelenggaraan kecergasan. Lintas-latihan boleh digunakan untuk membolehkan pemulihan aktif sambil menjaga tahap kecergasan.

Regenerasi Setelah Musim Kompettitif
Seperti diketahui, dengan sukan begini, beban tidak sekata di hampir setiap bahagian tubuh. Dengan kata lain, satu kaki atau tangan lebih kerap digunakan berbanding yang lain. Sebagai contoh, seorang pengguna tangan kanan, akan lebih mengunakan bahagian kanan, atau seorang yang bermain di posisi kanan, cenderung menggunakan bahagian kanan badan.

Agonis seperti di quadriceps akan menekan bahagian yang lebih besar dan otot besar menjadi lebih kuat berbanding otot kecil. Keadaan ini seterusnya akan menggalakkan kecederaan. Sebuah program off-season yang baik akan mengatasi ketidakseimbangan otot demi mencegah kecederaan akut dan kronik pada masa depan.

Latihan Kardiovaskular
Tujuan latihan kardiovaskular adalah untuk menjaga tahap kecergasan. Ini adalah masa yang baik untuk mencuba pelbagai jenis latihan kardiovaskular. Jangan terikat dengan aktiviti joging dan sebagainya. Boleh cuba berenang, berbasikal, tarian senamrobik dan sebagainya. Lakukan 2 hingga 3 sesi seminggu dan 20 hingga 40 minig seminggu pada tahap 60 hingga 70 peratus daripada kadar nadi maksima.

Latihan Bebanan
Beberapa atlet boleh mendapatkan manfaat dengan berehat penuh daripada latihan bebanan seperti atlet yang sentiasa terlibat dengan latihan bebanan, pemain bola sepak, ragbi dan sebagainya. Latihan bebanan semasa off-season sepatutnya rendah intensitinya sekitar 50% daripada 1 repetisi maksima dengan 2 hingga 3 kali seminggu sudah memadai. Penggunaan bola stabiliti dan band rintangan boleh membantu menyasarkan otot-otot yang memerlukan.

Latihan Kelenturan
Banyak latihan kelenturan atau fleksibiliti yang dapat membantu membetulkan kembali ketidakseimbangan otot yang berlaku semasa on-season. Latihan regangan statik boleh dilakukan setiap hari dan seeloknya mendapatkan bantuan seseorang untuk PNF, atau boleh tambahkan latihan myofacial.

Contoh Latihan Off-Season

ISNIN
Kekuatan Functional, Latihan Core, Latihan Keseimbangan, Jogging 20 minit
SELASA
Rehat
RABU
Tenis /Squasy/ Badminton (30 – 60 minit)
KHAMIS
Rehat
JUMAAT
Kekuatan Functional, Latihan Core, Latihan Keseimbangan, Latihan Cross 20 minit
SABTU
Rehat
AHAD
rehat


Bukan semua jenis sukan sama caranya. Tetapi cara ini boleh digunakan untuk kebanyakan sukan kompetatif. Secara amnya dalam satu periodisasi asas sesuatu sukan, kita ada off-season, on-season, pre-season, rehabilitasi dan sebagainya mengikut keperluan. Contoh periodisasi ini agak mudah jika dibandingkan periodisasi yang digunakan oleh kebanyakan atlet.


Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...