Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Selasa, 18 Oktober 2016

Kafein dadah meningkatkan prestasi dan pembakar lemak



Kafein atau caffeine adalah bahan murah yang biasa dimasukkan dalam makanan tambahan seperti pre-workoutdan fat burner. Kafein datang dalam pelbagai bentuk dan untuk pengetahuan anda, kafein daripada kopi bukan yang terbaik. Ada sekitar 20 ribu kajian berkenaan kebaikan dan keburukan kafein? Jadi, ianya baik atau buruk? 
Kenapa kafein dalam kopi bukan yang terbaik? Kerana, ianya sangat sedikit jika dibandingkan dengan bentuk pil atau serbuk. Dalam bentuk pil, sebenarnya lebih murah jika dibandingkan dalam bentuk kopi seperti starbuck. 2 cawan kopi O kosong boleh dibandingkan dengan sebiji pil yang mana pil biasanya 100mg. Cuba lihat gambarajah di bawah.

Ada sekitar 20 ribu kajian, menunjukkan kebaikan kopi seperti membantu untuk diabetes, ubat sakit kepala dan mungkin tambah sakit kepala bagi yang migrain, mengawal asma, mengurangkan risiko penyakit parkinson dan paling penting menambahkan prestasi serta membantu menurunkan berat badan. Walaupun banyak kebanyakan, banyak juga keburukan seperti menyumbat arteri, meningkatkan degupan jantung, meningkatkan risikoosteoporosis dan paling menarik meningkatkan keinginan terhadap karbohidrat yang mana berlawanan dengan membantu turunkan berat tadi.

Bagaimana kafein membantu menurunkan berat badan?
Pertama, ia membantu tingkatkan kadar metabolisme seseorang. Kemasukan kafein meningkatkan kadar lipolisis iaitu proses pemecahan lemak. Lipo bermaksud lemak, dan lisis bermaksud pecah. Kedua, ia merupakan peransang tenaga. Ia meningkatkan kecergasan yang seterusnya menyebabkan seseorang boleh melakukan proses berulang lebih lama. Contohnya, jika sebelum ini boleh buat 12 ulangan, mungkin dengan kafein jadi 15 ulangan. Ia juga boleh digunakan untuk jenis aerobik seperti larian.

Berapa banyak?
Toleransi setiap orang berbeza. Boleh mulakan dengan 3mg/kg berat badan. Jika badan dah mengadaptasi, boleh tambah sedikit demi sedikit. Adakah lebih banyak lebih baik? Kajian menunjukkan, tiada kebaikan jika ambil lebih daripada 6mg/kg.

Bila nak ambil?
Ambil sekitar sejam sebelum aktiviti latihan yang dibuat. Tidak digalakkan ambil waktu malam kerana ianya akan menganggu kualiti tidur anda. Jika nak gunakan kafein sebagai pre-workout, berhenti minum kafein di masa lain. Kafein di sini bukan bermaksud kopi sahaja. Dalam cola pun ada kafein. Banyak minuman ada kafein. Cuma gunakan kafein 60 minit sebelum bersenam. Masa lain, jangan. Jika ada pertandingan dalam masa seminggu yang memerlukan penggunaan kafein sebagai sumber tenaga, berhenti guna kafein selama seminggu dan hanya guna pada hari pertandingan sahaja untuk memastikan kesannya optimum.

Apabila minum kopi, bukan minum kopi 3 dalam 1 ye. Kalau boleh, minum kosong. Kafein menjadi sangat berkesan apabila diberi gula atau kardohidrat ringkas selepas senaman. Cuma, jangan beri berlebihan.

Info
Kafein adalah daripada kategori dadah peransang. Ia adalah daripada keluarga methylxanthine. Jika ada ujian air kencing dalam sukan, elakkan. Ia digunakan dalam perubatan sebagai agen diuretic dan tahan sakit. Ia menyebabkan ketagihan.

Bibliografi

Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...