Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Ahad, 4 Mac 2012

ANATOMI DAN FISIOLOGI : Sistem Rangka



SISTEM RANGKA
Sistem rangka sentiasa menyokong pergerakan tulang-tulang. System ini merangkumi sendi, ligamen, tendon, rawan (kartilej) dan tulang. Tulang terbentuk khas supaya dapat menahan tekanan dan tarikan mekanikal. Tulang terbentuk daripada kalsium dan fosforus. Kalsium fosfat yang terdapat dalam tulang membentuk serat tulang yang kuat.



TULANG
Tulang sebenarnya diliputi dengan porestium. Di hujung pangkal pula diliputi kartilej (rawan). Tulang juga diselaputi dengan kapilari darah.
Semua tulang mempunyai mineral. Garam mineral mengeraskan bahan antara sel tulang. Kandungan tulang ialah 2/3 garam galian dan 1/3 bahan organic (sel-sel yang laru dalam gliserol). Jika tiada gaam dalam tulang maka tulang akan menjadi lebih teguh, lentur dan elastic.



Tulang terdiri dari empat jenis saiz iaitu tulang panjang, tulang pendek, tulang pipih dan tulang tidak sama bentuk.

Tulang Panjang
Berfungsi sebagai system tuas. Berbentk bengkok sedikit dan merupakan tulang mampat. Contoh femur, fibula dan tibia (kaki), radius, ulna, humerus (tangan) dan klavikel (badan).
Struktur tulang panjang ialah: epiphyses – hujung tulang panjang; diaphysis –dikenali sebagai aci, bersifat mam;pat dan mempunyai sum-sum tulang; periosteum – merupakan tisu penghubung yang berfiber.



Tulang Pendek
Berfungsi sebagai daya pergerakan dan bentuknya tidak tetap. Contohnya tarsal (tulang pergelangan kaki), karpal (tulang pergelangan tangan)



Tulang Leper
Tulang ini berbentuk melengkung dan nipis dan berfungsi sebagai ikatan pada otot. Contohnya kepala (tulang-tulang pada tengkorak) dan badan (sternum, scapula, pelvis).


Tulang Tidak Sama Bentuk
Kebanyakkannya terdapat pada tulang belakang dan berfungsi sebagai tempat perlekatan otot. Contohnya tulang servikel, torasik, lumbar, sacrum dan koksiks.


Rawan/Cartilage
Berfungsi sebagai ‘kusyen’ pada tulang, bersifat kenyal dan terdapat di hujung tulang.



Sendi
Sendi merupakan bahagian yang membolehkan system rangka melakukan pergerakan. Tiga pergerakan sendi ialah: Amphiarthroses – pergerakan yang terhad (sendi lutut); Diathroses – pergerakan yang bebas (sendi bahu); Synarthroses – tiada pergerakan (sendi di bahagian tengkorak).



Jenis-jenis Pergerakan Sendi
Pergerakan bebas – sendi pelana, sendio lesung, sendi engsel, sendi pangsi dan sendi gelungsur.



Pergerakan terhad – radius, ulna, fibula, tibia, bahagian pubis, tulang rusuk dan sternum.




Tiada pergerakan – tulang-tulang tengkorak, lengkungan pelvis dan sendi di antara gigi.


Ligamen
Berfungsi untuk menyambungkan tulang dengan tulang, merupakan tisu berfiber dan menyokong pergerakan sendi-sendi tulang.




Tendon
Berfungsi untuk menyambunghkanotot dengan tulang dan meregangkan pergerakan anggota-anggota badan.



Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...