Disclaimer

MatriXwoo2 does not give any warranty on accuracy, completeness, functionality, usefulness or other assurances as to the content appearing in this blog. MatriXwoo2 disclaims all responsibility for any losses, damage to property or personal injury suffered directly or indirectly from reliance on such information.

Selasa, 26 April 2011

PRINSIP LATIHAN

(1) Ansur Maju
Dilakukan secara berperingkat-peringkat dengan menambah rintangan beban latihan sedikit demi sedikit, daripada yang mudah kepada yang sukar. Contohnya aktiviti bangkit tubi sebanyak 30 kali bagi setiap sesi latihan, tiga kali seminggu. Pada minggu kedua  tambahkan lagi bilangan ulangan sedikit demi sedikit sehingga mencapai 40 kali ulangan bagi setiap sesi.

(2) Tambahan Bebanan
Beban latihan ditambah sedikit demi sedikit bagi jangka masa tertentu. Penambahan bebanan semasa melakukan latihan adalah penting untuk mencapai tahap kecergasan fizikal yang baik tetapi bergantung kepada jenis-jenis aktiviti yang dilakukan. Contohnya, latihan larian sejauh 1500 meter dalam masa 18 minit. Jika ingin meningkatkan daya tahan kardiovaskular, tambahkan jarak larian dengan meningkatkan kelajuan larian. Ini bermakna, penambahan beban kerja dengan menambahkan jarak larian di dalam tempoh masa yang sama. Penambahan beban larian ini hendaklah dilakukan secara beransur-ansuruntuk jangka masa tertentu.

(3) Kekerapan
Kekerapan merujuk kepada bilangan latihan yang perlu dilakukan dalam sehari, seminggu, sebulan dan setahun. Sebaik-baik latihan dilakukan tiga kali seminggu secara berselang-seli. 

(4) Tempoh Masa
Tempoh masa bermaksud jangka masa yang diperlukan untuk melakukan sesi latihan. Misalnya untuk membina daya tahan kardiovaskular, tempoh masa bagi sesuatu sesi latihan ialah 15 hingga 30 minit. Tempoh masa tidak termasuk masa untuk melakukan aktiviti memanaskan badan dan menyejukkan badan.


Tiada ulasan:

Featured post

Metos Makan Waktu Malam

  Makan malam buat anda gemuk? Tiada bukti secara saintifik  membuktikan kerap makan di waktu malam akan mengakibatkan seseorang itu mengala...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...